Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
UTGÅNGSPUNKT VAR ATT SKAPA EN ROLIG, TRENDIG, SPO
RTIG OCH AVKOPPLANDE MILJÖ. Götessons inredde området kring prisutdelningen som sågs av 350 miljoner TV tittare.. 72 herrlag och 72 damlag från 100 olika nationer deltog i Bordtennis-VM, som sändes live till 350 miljoner tv-tittare i 120 länder. På de utrymmen där spelare och tränare vistas när de inte spelar match satsar man sällan särskilt mycket på design. En ambition från Götessons sida var därför att skapa lounger som bjöd in till såväl avkoppling som umgänge och uppladdning inför nästa match. – Vår utgångspunkt när vi inredde loungerna var att skapa en rolig, trendig, sportig och avkopplande miljö som präglades av skandinavisk design. Utöver de sju loungerna har vi även varit med och byggt alltifrån träningshallen till pressläktare. Vi skapade en miljö med funktionella möbler varvat med växter för både spelare och personer som på olika sätt var involverade i evenemanget, säger Johan Götesson, Creative Director och delägare på Götessons. Populära Offi ce Ballz Svenska landslaget kom 3: a, bästa prestationen på många år. I arbetet med att skapa loungerna tog Götessons hjälp av Bolon och Johanson Design. I VIP-utrymmet lade man bland annat in en Bolonmatta och Johansons Designs fåtöljer fanns på ytan där man delade ut priser och medaljer. – Något som verkligen stuckit ut är Götessons Offi ce Ballz som varit omåttligt populära, det är en typ av boll som man kan använda för ett mer aktivt sittande, som ett alternativ till en traditionell stol eller fåtölj. Warm up-arean har varit speciellt uppmärksammad tack vare den moderna inredningen med växter, bollar, sköna liggsäckar och små ljudabsorberande ”hus” där man kunde gå in och sätta sig när man var i behov av avskärmning och en lugn stund, säger Johan Götesson. VIP WARM UP AREA – var mycket uppskattat av både spelare och tränare världen över.