Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT NCC bygger ny kaj i Inre hamnen i Norrkö
ping Text: Peter Höök – En ny kaj är helt nödvändig för att komma vidare med och kunna förverkliga Inre hamnen. Att arbetet nu kommer igång är därför en viktig milstolpe i projektet. Utan den på plats kan ingen annan byggnation ske eftersom det då finns risk för ras, säger Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen. Anledningen till att en ny kaj behövs är att den befintliga är uttjänt och behöver ersättas. Den nya kajen blir när den är färdig 700 meter lång och kommer då att ha flera olika typer av markbeläggning i form av betong, småsten och trä, dessutom kommer flera kanaler att anläggas från kajen och in i stadsdelen. Bygget beräknas vara färdigt under tredje kvartalet år 2022. Det är NCC som har uppdraget att bygga kajen, som är en del av jätteprojektet Inre hamnen. Arbetet innebär många olika utmaningar och krav på tekniska lösningar. – En utmaning är att kvartersmarken ligger så nära. Det gör att vi ibland behöver använda pålNCC som tar uppdraget att bygga den nya kajen. Visionsbild: Nyréns bockar istället för ankarspont vilket gör arbetet mer krävande. Det finns också tekniska utmaningar med kanalerna som ska ansluta till kajen, säger Fredrik Odin, produktionsledare för Inre hamnen. – Eftersom det är ett gammalt hamnområde är det ett utmanande arbete. Grunderna att bygga på kan variera kraftigt i kvalitet. De geotekniska förutsättningarna är onekligen lite speciella men där har vi på NCC vår mångåriga expertkompetens att luta oss emot, säger Peter Larsson, ansvarige projektchef för inre hamnen på NCC. Region Stockholm vill ha Trafikverkets elvägspilot Text: Peter Höök Region Stockholm har lämnat över en rapport till Trafikverket inför valet av en elvägspilot. Trafikverket har pekat ut väg 73, sträckan mellan Nynäshamn-Västerhaninge på 26 kilometer som en av två potentiella vägar som uppfyller de krav som de har ställt inför ett pilotprojekt för en elväg. Region Stockholm har under våren förberett en rapport som beskriver möjligheterna och nyttorna med en elväg på väg 73, som nu överlämnats till Trafikverket som underlag inför ett slutgiltigt beslut. – Godstrafiken ligger långt efter persontrafiken i klimatarbetet och har alltför länge varit en blind fläck i klimatpolitiken. En elväg på väg 73 är ett viktigt steg för att klimatanpassa godstransporterna i Stockholmsregionen. Med elektrifierad godstrafik kan vi radikalt minska både klimatpåverkan, luftföroreningar och buller, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt18 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 4 2020 Region Stockholm pekar ut sträckan mellan Nynäshamn-Västerhaninge som lämplig elvägspilot. Foto: Trafikverket och Samhällsplaneringsregionråd. Endast en av de två kandidaterna kommer att antas för en pilot, med inriktningen att koppla ihop pilotsträckan med framtida elvägar i ett storskaligt elvägssystem. Den utvalda sträckan väg 73 i Stockholms län är idag en hårt trafikerad väg som riskerar att drabbas av ännu mer trängsel när Norviks hamn förväntas bli den primära hamnen för godstransporter till Stockholm och Mälardalen. Containertrafik till Frihamnen och delar av RoRo-trafiken till Nynäshamns hamn flyttar till den nya hamnen i Norvik. Därmed blir Norviks hamn ett nytt logistiknav i den redan växande Stockholms- och Mälardalsregionen. – Vill trafikverket ha största möjliga nytta för både klimatet och Sveriges konkurrenskraft borde en elvägspilot i Stockholms län vara idealisk. Lyckas vi på allvar få igång elektrifieringen i huvudstaden kommer det att sprida sig över landet, säger Gustav Hemming (C).