Svensk Golf 1
Utrustning Nyheter INBLICK TAYLORMADE M5/M6 VAD Ä
R NYTT? >Den stora snackisen kring M5/M6-modellerna är teknologin som syns i form av två röda skruvar i träffytan. Målet har varit att öka bollhastigheten genom att göra träffytan hetare, alltså öka den så kallade trampolineffekten. Som bekant är trampolineffekten något som R&A och USGA har satt upp gränser för, alltså hur mycket en träffyta tillåts flexa. För att lyckas få träffytan i M5/M6-drivern att ligga så nära den tillåtna gränsen som möjligt börjar TaylorMade med att göra träffytorna otillåtet heta. I slutskedet av tillverkningen, när drivern är målad, putsad och slipad till sin slutliga form, testar de den sk CTnivån (mätmetoden som används för att reglera trampolineffekten). Sen räknar en ”MÅLET ATT ÖKA HASTIGHETEN” dator ut hur mycket syntetharts som behöver injiceras i klubbhuvudet. Det flytande materialet som injiceras stelnar och resultatet blir att trampolineffekten dämpas så att drivern håller sig inom den tillåtna gränsen. Poängen med att göra detta är enligt TaylorMade att de kan minska toleransen i tillverkningen rejält för att göra träffytorna i M5/M6-drivern till de hetaste de hittills kunnat tillverka. 76 SVENSK GOLF 1–2019 TAYLORMADE M5 PRIS 6 000 kronor. LOFT Finns i tre loftutföranden, 9, 10,5 och 12 grader. SKAFT Standardskaft är Mitsubishi CK Tensei Orange 60 (R/S/X flex, 66–69 gram) och Project X HZRDUS Smoke 70 (S/X flex, 68–70 gram). JUSTERBARHET Ja, två viktskruvar samt loft/liejustering med hoseln.