Nordisk Papper & Massa 1
FÖRPACKNINGSDESIGN återanvändning eller återvinni
ng. E-handeln Den tredje megatrenden är e-handeln, som utmanar den traditionella handeln. – E-handeln är ständigt tillgänglig och ställer krav på snabba leveranser. I många andra länder har det blivit vanligare med företag som kan leverera till dörren samma dag, berättade Elin Li. Kanske ännu mer intressant är vilken förändrad roll förpackningen får när den inte längre behöver skilja sig från mängden i en butikshylla för att locka till köp. – Vad händer med förpackningens roll när man inte längre väljer produkter från en butikshylla? Eller får hjälp och guidning i sitt köp av butiks-personal? Kunden får då den första fysiska kontakten med produkten först när köpet är gjort och skickat till en, resonerade Elin. Förpackningens utseende kan, lite paradoxalt, komma att spela en än större roll då, men på ett annat sätt, tror hon. – Förpackningen kommer nu att få en annan roll, som bekräftelse av ett val och en viktig byggsten för att bygga kundlojalitet mot varumärket. Uppackningsögonblicket viktigare En ny trend är att folk lägger upp filmer på ”the unboxing experience”, uppackningsögonblicket skulle man kunna kalla det på svenska, på Youtube. Något varumärkesägare förstått att slå mynt av. Den ökande e-handeln reser många frågor kring förpackningens roll i framtiden. Vad händer med förpackningens roll när man inte längre väljer produkter från en butikshylla? frågar sig Elin Li. – Det ska vara kul och spännande att öppna paketet oavsett om det är en mobiltelefon eller ett klädesplagg och som varumärkesägare vill man främja kundlojaliteten genom förpackningen, framhöll Elin Li. – Men det kan också ge negativa effekter, till Elin Li tror att förpackningen i framtiden kan bli en viktigare bärarna för CRM (customer relationship management) och i större utsträckning bidra med differentiering och personlig kontaktyta mot ens kunder. Foto: simon matthis exempel dåliga upplevelser av illa förpackade leksaker till exempel. Då faller det ut över varumärket, speciellt om någon lägger ut en video över hur dålig förpackningen är på Youtube. Indiemärken Elin påpekar också att e-handeln gjort det enklare att starta upp nya varumärken. Hon kallar dem ”indiemärken”. – De måste inte kvala in hos detaljvarukedjorna och det har gjort att konkurrensen ökat mellan olika aktörer. E-handeln har också förändrat köpbeteenden. Det är väl känt att e-handeln, i alla fall inom modesegmentet, lett till fler returer. Vilket kan ➛ NORDISK PAPPER & MASSA 1 2019 19