Kanalen 1
16 sport & fritid Saltsjöloppet 2015 i Offshorera
cing Åkersberga kanalen nr 37 • vecka 37 • tisdag 8 september • 2015 Hanna Thorén vann klass 3B med Fredrik Groth Fyrö. Full fräs hela vägen I klass Offshore 3B körde Sebastian Groth och Kristoffer Groth i båten B-45 hela 63 knop, ca 117 km/h, och slutade på tredje plats. I båt 5 B-25 körde Gustaf Lindén med Malin Lange som navigatör. Foto: lena emmoth Klockan 11.30 lördagen den 5 september gick starten för Saltsjöloppet Dyvik Offshore race 2015 vid Dyviks Marina, ca 1,5 mil nordost om Åkersberga. Loppet gick av stapeln för 16:e året. Tävlingen har SM/RMstatus i samtliga mästerskapsklasser och arrangeras av Sportbåtsklubben. – I den klass vårt team tävlar i har det varit extremt tufft med fyra olika segrare i de lopp vi kört i år. Det är exceptionellt jämnt i 3B. Vi i team Groth siktar på pallplats. Wrenklers, och Groth Fyrö som också är från Åkersberga är ju våra konkurrenter i samma tävlingsklass, säger Peter Groth från Sportbåtsklubben innan loppet. I Groth racing är det Sebastian Groth som kör och lillebror Kristoffer Groth som navigerar. I Saltsjöloppet kör man i följande klasser: Classic Offshore, V-60, Thundercat, Inbordare 2 liter, V-115, Offshore 3A och 3B, V-150, V-300, W150, V-300, W-150, Offshore 3C, V-24, Inbordare 8,2 liter. Den oinvigde kan bli lite förvirrad av de olika tävlingsklasserna. – Det är lite av en djungel, säger Peter Groth från Sportbåtsklubben och försöker reda ut begreppen för Kanalens, i de här sammanhangen, lite bortkomna reporter inför loppet. – Toppfart i 3B som vi tävlar i är över 70 knop och motorerna på 115 hk. I klassen Classic handlar det inte så mycket om farten. Man har i regel ett gammalt ekipage och det går ut på att sikta på sin idealfart. Man talar om hur fort man tänker köra innan man startar. Den som kommer närmast vinner. Sedan tävlar man där också i ”mest tidstypiska båt”. Han fortsätter: – V60 är minsta klassen där Matilda Wrenkler från Åkersberga kör. Thundercat är uppblåsbara gummibåtar som går galet fort, men det kommer inga den här gången tyvärr. Inbordare som har vanliga två liter, bilmotorer inne i båten. V115 är kör man båtar med 115 ”hästar”. Offshore 3A och V115 är liknande, i princip samma för den oinvigde. I klassen V-150 ska vara enskrov av gammal enkel modell. V300 är samma sak, fast med större motor. Värstingbåtarna i offshore hem den titeln. Nästa helg tror vi att vi får ut lillebror och farfar i en båt när vi tävlar i Uppsala, så då blir vi så fall världshistoriska med fem Wrenkler i samma tävling, säger Annika Wrenkler. Inför tävlingarna hade Foto: lena emmoth I klassen Classic handlar det inte så mycket om farten. Man har i regel ett gammalt ekipage och det går ut på att sikta på sin idealfart. Man talar om hur fort man tänker köra innan man startar. Tom Sellerholm Johan Mellström KM/SUK med "Tårtbiten" slutade 7:a. 3C har cockpit där man sitter fastspänd och det har man även i V24. Inombordare 8,2 liter är en nationell klass för riktigt stora enskrovsbåtar med jättemotorer av V8-typ som går i över 80 knop. Matildas första tävling i Offshore Matilda Wrenkler var lite nervös när hennes båt lades ner i vattnet. – Jag har kört en rundbanebåt tidigare med min bror Adam. Jag är van med en båt med vingar åt andra hållet. Mitt enda mål är att ta mig i mål på ett sådant bra sätt som Matilda Wrenkler körde sin första tävling i Offshore. möjligt. Det blir full fräs hela vägen, men jag är lite nervös. Det här går 15 knop snabbare än rundbanebåt, säger Matilda Wrenkler som litar på sin navigatör Nicolina Sjölander. Nästa helg blir familjen Wrenkler historisk. – Min pappa tävlar i klassen UL, sedan tävlar ju jag och min man Thomas och vår dotter Matilda i dag. Vi vill ju alltid vinna, men säsongen har varit sådär. Vi ligger trea i SM totalt och vill gärna hämta meteorologerna siat om regn, men på tävlingsdagen var det strålande sol. Svall från färjor och fritidsbåtar var kanske det som besvärade båtarna mest. Både tvåorna i 3B Thomas Wrenkler och Annika Wrenkler och segrarna Fredrik Groth Fyrö och Hanna Thorén tyckte att svallen ställde till det en del. – Det var mycket svall i dag. Det var stökigt i vattnet. Vi tog starten, men sedan kom Fredrik och Hanna om oss. Vi hade två stopp också. Motorn gick ner sig totalt och vi låg fyra periodvis, men vi hade bra fart idag och kom tvåa till slut och det får vi vara nöjda med, säger Annika Wrenkler efter loppet. Thomas och Annika Wrenkler var under dagen mest fokuserade på sin dotter Matilda som i sin premiär lyckades ta sig i mål som fyra. Hanna Thorén var såklart nöjd med segern i 3B. – Det kändes riktigt bra idag. Det var grötigt då det var mycket fritidsbåtar ute i dag. Vi tog över ledningen bara en bit in i loppet. Vi hade en stor segermarginal i dag, annars brukar det vara marginaler på ett par sekunder, avslutar Hanna Thorén. Maria Ehrs ”Nästa helg tror vi att vi får ut lillebror och farfar i en båt när vi tävlar i Uppsala, så då blir vi så fall världshistoriska med fem personer från samma familj i samma tävling”, säger Annika Wrenkler. Foto: maria ehrS Resultat Saltsjöloppet (redovisas plats 1-4) V-60 1 J-81 William Ekström Ulf Ekström SRC / SRC 01.00.15 45 knop 2 J-381 Hampus Jansson Peter Jansson SBRC / SBRC 01.00.23 44,9 knop 3 J-218 Adam Alm Robin Berg ÖRK / ÖRK 01.05.21 41,5 knop 4 J-20 Matilda Wrenkler Nicolina Sjölander SBK / SBK 01.12.05 37,6 knop Offshore 3A 1 A-191 Johan Torsell Eva Petersson VROM / VROM 01.15.34 55,5 knop 2 A-85 Thomas Billman Lina Thorén SBRC / SBK 01.16.20 54,9 knop 3 A-54 Jesper Nilsson Tobias Elisson RBR / SBRC 01.21.12 51,7 knop 4 A-212 Peter Bjersten Erik Hamlin SBK / SBK 01.43.30 40,5 knop Offshore 3B 1 B-86 Fredrik Groth Fyrö Hanna Thorén SBK / SBK 01.04.36 64,9 knop 2 B-61 Thomas Wrenkler Annika Wrenkler SBK / SBK 01.06.13 63,3 knop 3 B-87 Veronica Olderin Kristina Coleman KMKR / KMKR 01.06.17 63,3 knop 4 B-45 Sebastian Groth Kristoffer Groth SBK / SBK 01.06.34 63 knop V-115 1 E-68 William Söderlind Marcus Grönwall RBR / RBR 01.14.16 56,5 knop 2 E-115 Mattias Dahlqvist Anne Glassel KMKR / KMKR 01.18.50 53,2 knop DNF E-32 Rasmus Hamren Filip Eriksson RBR / RBR knop V-150 1 Z-122 Ulf Brändström Linus Hjelte SBK / SBK 01.08.23 61,3 knop 2 Z-164 David Hansson Fredrik Vallström VROM / VROM 01.10.01 59,9 knop 3 Z-134 Andreas Gustafsson Stefan Exerman KMKR / KMKR 01.11.04 59 knop 4 Z-298 Sven Johansson Per Clevenhag SBK / SBK 01.14.12 56,5 knop V-24 1 V-158 Magnus Olofsson Patrik Roslund KP / KP 01.06.20 63,2 knop 2 V-116 Peter Van Bolderick Dan Stom RBR / RBR 01.06.22 63,2 knop V-300 1 X-27 Marcus Friberg Anton Skwirut KMKR / KMKR 01.03.40 65,9 knop W-150 1 W-89 Conny Hertz Micke Hulting SBK / SBK 00.59.44 70,2 knop 2 W-6 Christer Jobs Anders Myrén SBR / SBR 01.04.29 65 knop Offshore 3C 1 C-2 Jan Trygve Braaten Linnea Carlsson Norge / SBRC 00.56.36 74,1 knop 2 C-17 Peter Wahlström Jessica Fredheim ÖRK / ÖRK 00.56.39 74 knop Inbordare K 1 K-152 Gunnar Olderin Johan Hilland SBK / SBRC 00.48.28 56 knop 2 K-35 Magnus Edlund Marcus Edlund SBRC / SBRC 00.48.55 55,4 knop 3 K-66 Fredrik Johansson Per Andersson SBRC / SBRC 00.59.24 45,7 knop UL 1 UL-100 Fredrik Ylikoski Niklas Rundström KMKR / KMKR 00.57.52 72,5 knop 2 UL-146 Jimmy Åhlvik Jesper Zander KP / SUK 01.01.40 68 knop 3 UL-39 Christer Lindberg Christer Westerling SBK / SBK 01.02.28 67,1 knop Resultat Classic 1 4-234 Robert Liljefors Paul Kühlhorn ÖRK/ ÖRK. Manta Offshore - Rover V8 2 3-151 Lars Ruthman Nicklas Brömster RBR/ RBR. Frode 21 - Mercury 150 3 3-161 Bo Heimer Olle Sagrén SBK/ÖRK Frodé 21 - Mercury 4 3-57 Magnus Sjölander Nicolina Sjölander SBK/SBK. Hydrolift 22 - Mercury 150 Vinnare i klassen V-24 blev ”havets batmobil”; V-158 med förare Magnus Olofsson och navigatör Patrik Roslund. Foto: maria ehrS Thomas och Annika Wrenkler är riktiga vinnarskallar, men var ändå nöjda med andraplatsen. FullStändig reSultatliSta: Foto: lena emmoth SportbatSKlubben.Snabber.Se/