Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86 U nder tre intensiva dagar ex
pone- ras Solheim Cup, lagtävlingen mellan Europa och USA, fram- för tv-kameror och publik, och skylt- fönstret är vidöppet för att vi ska kunna kika på kläder, skor, handskar och en mängd accessoarer. När Solheim Cup arrangerades i Sve- rige 2003 kunde över 150 miljoner tit- tare i nära 50 länder se matchen på tv. Och på plats på Barsebäck fanns runt 100 000 åskådare, en marknadsplats som självklart lockar leverantörer och sponsorer. DESIGNERN BAKOM spelkläderna har många faktorer att ta hänsyn till. Det amerikanska laget får naturlig inspira- tion av stjärnbaneret med fl aggor och ränder i olika storlekar som kan bro- deras på plaggen, medan Europalaget bara ibland fått en touch av det blågula i EU-fl aggan. Spelplatsen och årstiden, hösten, spelar in då varma soliga dagar kontra stormbyar kräver en stor garderob. Och för att skapa lagkänsla måste spelarna känna sig bekväma med färger, skär- ningar och material. Utanför banan vid invigningen, avslutningen, middagar och offi ciella fotograferingar har spelar- na en helt annan look i kläder levererade av en helt annan fabrikant. Vad var snyggast, vad var fulast, vad kommer vi ihåg av matchkläderna? Så här har det sett ut under nio tävlingar där spelarna byter skepnad under trä- ningsronder och varje spelform på för- middagarna och eftermiddagarna. Det är inte bara spelet vi betraktar när de bästa spelarna gör upp i Sol- heim Cup. Det första vi lägger märke till är spe- larnas kläder, designade både för att skapa lag- känsla och för att fungera i alla väder. Text: SYLVIA LUTHER, Moderedaktör Foto: GETTY IMAGES EN CATWALK PÅ BANAN LAKE NONA, FLORIDA, USA (USA–Europa 11,5–4,5) Klädsponsorer Europa: Lyle & Scott/Woolmark (IWS)/Sunderland. Klädsponsorer USA: Izod/Peter Scott, lagtröjor/Sunderland, regnplagg. Kommentar: Pantertanter i knallrosa, Nancy Lopez och Pat Bradley var två färgstarka spelare på touren på 90-talet. Här i klassisk golfmundering, piké och shorts.1990 DALMAHOY, EDINBURGH, SKOTTLAND (Europa–USA 11,5–6,5) Klädsponsorer Europa: Sunderland. Klädsponsorer USA: Izod/Peter Scott, lag- tröjor/Sunderland, regnplagg. Kommentar: Europa slog USA och gläd- jen var ofantlig. Li- selotte Neumann, Catrin Nilsmark och Helen Al- fredsson dansar samba i en outfi t i skotskinspirerade färger. 1992 GREENBRIER, WEST VIRGINIA, USA (USA–Europa 13–7) Klädsponsorer Europa: Marks & Spencer/Sunder- land/Cotswold skor. Klädsponsorer USA: Izod/Peter Scott, lag- tröjor/Sunderland, regnplagg. Kommentar: USA hade en tuffare och sportigare look där tröjorna dekorerats med stjärnor och amerikanska fl ag- gan på ryggen. Kepsarna var av mo- dell lokförarstuk med platt skärm och hög kulle. Ful modell, men Michelle McGann spelade som vanligt i elegant hatt. 1994 86SVENSK GOLF 3 2007 Solheim Cup EN KLÄDKAVALKAD Foto: SYLVIA LUTHER
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124