Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 10/18 BEGAGNADE LASTMASKINE
R HJULLASTARE Volvo L60F 11925 tim 2008 Volvo L60H 4300 tim 2015 Volvo L60H Volvo L60H LB 7988 tim 2015 7204 tim 2015 Volvo L60H 2200 tim 2018 Volvo L70H 1687 tim 2016 Volvo L70H 1300 tim 2016 Volvo L90F 10800 tim 2007 Volvo L90H LB Volvo L110H LB 6850 tim 2014 Volvo L110H 8910 tim Försäljning: Ring Morgan 0707 996614 3 tim 2018 2015 Volvo L120G 13394 tim 2012 Volvo L120G 9200 tim 2014 Volvo L120H 5388 tim 2015 Volvo L120H Volvo L120H LB Volvo L150H 3271 tim 2017 Volvo L180H 13350 tim 2014 Volvo L180H Volvo L180H Volvo L180H Volvo L220H 4929 tim Uthyrning och hyrköp: Ring Morgan 0707 996614 5 tim 2018 3 tim 2018 HJULGRÄVARE EW 140C EW 140C EW 160D EW 180C 7980 tim 2008 5000 tim 2008 8205 tim 2012 10020 tim 2007 4957 tim 2015 3700 tim 2015 6292 tim 2016 2016 Beg reservdelar till L90F - L120F: Ring Tomas 0701 603573 Efterlängtad nyhet presenteras på Elmia Lantbruk Det handlar om lastbilen Mercedes-Benz Unimog som nu kommer som traktor och får köras på vanligt bilkörkort. Lastbilen visas på Elmia Lantbruk. – Kravet på C-kort har gjort att många valt bort det här alternativet, säger Claes Fehling hos den svenska importören Swedmog. Unimog konstruerades efter andra världskriget som ett terränggående universalfordon. Det är på samma gång en lastbil och en traktor med kraftuttag både bak och fram. I Sverige används den främst av kraftföretag och räddningstjänst, men mångsidigheten lockar även lantbrukare som har bruk av den både hemma på gården och för entreprenadverksamhet. Hindret fram till nu har varit kravet på körkort för lastbil, C-behörighet. – I Tyskland gäller andra regler för den här typen av fordon och det har tagit sin tid att övertyga fabriken om behovet av en variant som kan registreras som traktor, säger Claes. Trägen vinner och nu fi nns Unimog som traktor. Skillnaderna är en störtbåge runt hytten för att uppfylla traktorkraven och reducerad hastighet. I övrigt har den samma funktioner som lastbilsversionen. 18 www.maskinkontakt.se – Som traktor B får Unimog köras på allmän väg i 50 kilometer per timme, berättar Claes. Till sin funktion är den sedan tidigare i mångt och mycket en traktor, med hög markfrigång, fyrhjulsdrift, mekaniska och hydrauliska kraftuttag, möjlighet att montera lastaggregat och så vidare. Enligt Swedmog är den högintressant för lantbrukare som även arbetar med entreprenad, till exempel snöröjning och halkbekämpning under vinterhalvåret.