Hemma i HSB Göta 1 HSB NÄRA DIG Aktuellt från HSB
Göta Katica Tolic: På HSB fick jag ett nytt jobb på jobbet KMC HSB Götas Kund- och Medlemscenter (KMC) tar varje månad emot cirka 2500 telefonsamtal. Frågorna kan handla om allt ifrån Bospar till överlåtelser, juridiska frågor, kontrakt, Mitt HSB och nyproduktion, för att nämna några exempel. Därutöver servar de alla besökare och entreprenörer på huvudkontoret i Jönköping. KMC har öppet måndag–torsdag 8–16 samt fredag 8–15. KATICA TOLIC Född: 1974 i en liten by – Vitez – i Bosnien. Familj: Man och två söner. Bor: Huskvarna. När Katica Tolic fick jobb på HSB Förvaltnings städservice var tanken att det bara skulle vara temporärt. I stället blev det början på en lång och framgångsrik utvecklingsresa inom HSB. TEXT THOMAS BERGQVIST FOTO ROBIN PAGMAR K atica Tolics personliga yrkes- och utvecklingsresa inom HSB har gått från klarhet till klarhet. I dag arbetar hon på Kund- och Medlemcenter (KMC) i Jönköping och är mycket uppskattad av både medarbetare och kunder. – Jag har alltid blivit bemött med respekt, av medarbetare och kunder, säger Katica. – Och så har jag trivts – och trivs – väldigt bra. Katica flyttade från Bosnien till Sverige för kärlekens skull 2001. Hon anmälde sig direkt till studier i SFI och efter två månader klarade hon testet som kvalificerade henne att söka arbete. Ganska omgående fick Katica jobb på HSB Förvaltnings städservice och efter några år var dags att gå vidare i yrkeslivet. – Trots bra hjälpmedel och en god arbetsmiljö som städservice erbjuder så går det inte komma ifrån att det i viss mån sliter på kroppen. Jag kände att jag var tvungen att göra en förändring för att yrkesmässigt hålla på sikt, säger Katica. – Jag trivdes jättebra med både kollegor och kunder, men ville också lära mig något nytt och utvecklas. önskemålen uppmärksammades av hennes dåvarande chef, Kari Svedevall, affärsområdeschef på HSB Göta Förvaltning. Hon föreslog att Katica skulle söka en tjänst inom Kund- och Medlemcenter (KMC) på huvudkontoret i Jönköping. Katica var först tveksam, men bestämde sig för att ge det en chans. Till en början handlade det om ett par-tre dagar i veckan kombinerat med städserBehöver du felanmäla? Är något sönder i tvättstugan, trapphuset eller på gården? I så fall ska du göra en felanmälan till HSB Götas servicecenter, antingen på webben eller på telefon 077-1101030. Servicecentret ligger i Borås och har öppet: Måndag–torsdag 07–16. Fredag 07–15. vice, men med tiden blev det mer och mer arbete i KMC. Hösten 2017 fick hon erbjudande om en fast anställning. – Jag har inte ångrat en dag att jag vågade prova. Jag är otroligt tacksam för att jag blev sedd, att jag gavs chansen och att Kari trodde på mig och pushade mig. Och att mina kollegor i KMC har orkat med mig, säger Katica och skrattar. KMC:s driftledare Evelina Jonasson har inget att invända med det sistnämnda. Tvärtom. Katica har på kort tid gjort en enorm personlig utvecklingsresa, hon har en vilja av stål och det verkar inte finnas några gränser för vad hon klarar om hon bara har bestämt sig. – Jag fick ett nytt jobb på jobbet. Bättre kunde det inte bli. Jag trivs jättebra på HSB och har inga planer på att söka mig någon annanstans. ■ HEMMA I HSB 2.2019 / HSB GÖTA