Hemma i HSB Mälardalen & Dalarna 1 HSB NÄRA DIG Ak
tuellt från HSB Dalarna & Mälardalen Inger Pettersson liksom många av hennes grannar valde att kasta ut badkaret. Mats Wallman till vänster och Jan-Ove Eriksson till höger. Katastrofen som kom av sig Man skulle kunna säga att ”det började med en skakning på nedre däck.” Därför byter nu en av Dalarnas största HSB-föreningar stammar och rör i fem höghus. Rubbet. I slutet av nästa år kommer samtliga badrum att vara renoverade. Men i Inger Petterssons lägenhet är det redan fixat och färdigt. Nu finns det förvisso inte något ”nedre däck” i brf Bergsnäs, men väl en panncentral. När Jan-Ove Eriksson, ordförande i föreningen, såg effekterna av de mikroskopiskt små hålen i ledningarna – vattendimma – i samband med ett svetsningsarbete för några år sedan, fylldes han ”mer med häpnad än med skräck”. I alla fall till att börja med. – Sedan insåg jag att om alla rör var i så här dåligt skick, ja då skulle det cirkulerande varmvattnet faktiskt kunna dränka ett helt sjuvåningshus, berättar han. Inger Pettersson och hennes grannar på Åsgatan 14 hade däremot inte märkt någonting alls i sina lägenheter, som byggdes i början av 1960-talet. Inger bor i det andra huset som har fått nya stammar, badrum och rör. Till jul räknar BF Stambytesentreprenad med att ha kommit halvvägs. Både Inger och Jan-Ove är lyriska när de beskriver företaget och hur de arbetar. – De har informerat, förberett och tagit hand om oss som bor i huset på ett väldigt bra sätt. Hantverkarna som har jobbat i min lägenhet var så trevliga och duktiga. De städade efter sig och höll ordning hela tiden, berömmer hon. Jan-Ove berättar att nästan alla badrum är lite olika och att ritningarna inte riktigt stämmer med verkligheten. – Trots det lyckas Mats Wallman, som är platschef för projektet, och hans medarbetare hålla alla tidplaner som de sätter upp. Vi är jättenöjda med dem. Föreningen har också tagit hjälp från HSB Dalarna med bygg- och projektledning. – Per Leidevall som är byggprojektledare har hjälpt oss att skriva och värdera anbuden, vilket har varit väldigt värdefullt, säger Jan-Ove. När det handlar om omfattande projekt som detta behövs också någon med expertkunskaper när det gäller lagar och avtal. – Som ordförande i en brf är man väldigt utsatt om något skulle gå fel, samtidigt som vi i styrelsen är lekmän på området. Därför är det värdefullt att kunna friskriva sig från ansvar och att få lämna över allt pappersarbete till HSB Dalarna. När lägenhetsinnehavaren har gjort sina inredningsval får de signera ett formulär som förvandlas till en arbetsorder för hantverkarna. Hantverkarna får därefter signera att de har gjort de moment som de ska utföra, allt för att misstag ska undvikas. – Ibland har vi haft uppemot tjugo man på plats samtidigt. Då är det viktigt att ha system som hjälper oss att hålla ordning på alla detaljer, förklarar Mats. Efter renoveringen är Ingers badrum lika stort som det var innan, men självklart mycket fräschare. Taket har sänkts för att ge plats för de rör som leder till köket. Bakom toalettstolen passerar huvudstammens rör, som nu går att komma åt genom en servicelucka som är lätt att öppna. Golvet och de gamla vägarna bilades bort och nya tätskikt kom på plats innan det var dags för de ytskikt som Inger själv hade valt. Allt som allt tog jobbet sex veckor i hennes lägenhet. (Normalt tar det fyra veckor per lägenhet men vissa lägenheter har två toaletter, därför sex veckor hos Inger.) – Alla har varit så duktiga och det har blivit så fint, allt har gått som ett kugghjul. ■ HEMMA I HSB 1.2017 / DALARNA & MÄLARDALEN