Byggaren_2 1
na Ivarssons i Osby, är nu hemort för ännu ett fö
retag som fått många att uppmärksamma staden i norra Skåne. Ekstrands kunder finns på fem marknader, i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. - I samband med byggkrisen 1993 ställde vi oss frågan, hur vi trots tiderna skulle kunna vara kvar på marknaden och även expandera, berättar Bo Ekstrand. - Vi bestämde oss för att vår kundgrupp borde vara husägaren som tänker långsiktigt. En husägare som vill att produkterna ska hålla i många år. Bo Ekstrand tänker här på en kommande villaägare som är byggherre i färd med att bygga sitt nya hus, men också villaägabyggaren • 2 2024 ”Under ett år kan Ekstrand Dörrar tillverka närmare 30 000 dörrar. 10 procent är ytterdörrar, 90 procent innerdörrar.” ren som ska rusta och förbättra sitt boende. Inställningen från Ekstrands Dörrar var, att en husägare gärna betalade lite mera om produkten höll längre. Modellen visade sig hålla. Ekstrands Dörrar har efter krisåret ökat sin omsättning för varje år som gått. - Företaget fick en nystart, berättar Bo Ekstrand. Företaget som 1993 hade 15 anställda kom att nyanställa för närmast varje år som gick, utvecklingen var verkligen glädjande. Stark säljorganisation Ekstrands modell för försäljning blev så småningom en stark säljorganisation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Sundsvall med egna utställningslokaler. Företaget har utöver denna organisation, dels egna anställda ute i landet 5