Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41 vill krympa landningsytorna oc
h ska- pa unduleringar, kanske för att ge djärva, lyckade slag ytterligare en "kick" framåt - eller vice versa. Av naturliga skäl har brytpunkten undan för undan flyttats framåt. För tjugofem år sedan låg den ungefär 220 meter från backtee, 190 från klubbtee och 130 från främre. I dag ligger den snarare på 250 respektive 210-220 och 150 meters avstånd. Hur gammal banan är påverkar alltså ofta hålets utformning och hind- rens placering, det är värt att tänka på. Ett bra sätt att lära sig läsa en bana - och banarkitektens tankar och stra- tegier - är att alltid försöka se hålens ursprungliga centrallinjer och sedan lägga upp spelet i enlighet med dessa, med allt det innebär. Utslaget bäddar för inspelet - om det kan ske på reguljärt antal slag samt hur långt och svårt det blir. Här gäller det verkligen att vara smart. Har du valt en lätt spellinje från tee och står inför ett svårt inspel - tänk dig för innan. Den generöse arkitekten erbjuder ofta en ordentligt tilltagen landningsyta någonstans framför green varifrån en chip eller kort pitch blir överkomlig. Långt mer än så än från till exempel den djupa bunker du skulle ha hamnat i om du gick rakt mot green. Dubbelbogeys och ännu värre är väldigt ofta resul- tatet av den senare "taktiken". Väljer du ändå att gå för green - strunta i var flaggan sitter. Sikta mot det bredaste området på green, det gör ofta proffsen och då duger det även åt dig. När det gäller inspelet finns ytter- ligare en bra regel - välj din klubba noggrant, och ta sedan en till. Är du övertygad om att du når med järnsju- an, ta järnsexan. Vi golfare har en oslagbar förmåga att längdmässigt övervärdera våra golfslag. Sätt dig vid en green någonstans och för statistik på, låt oss säga, de tjugofem följande spelarna (vi talar om vanliga handicapgolfare). Jag kan garantera (eftersom jag själv gjort det vid flera tillfällen) att bara ett par-tre stycken kommer att nå fram till flag- gan eller förbi. Majoriten kommer att vara minst en klubba för kort. De fles- ta når inte green. Detta trots att greenhindren nästan alltid är place- rade framtill! och ban- arkitektens tankar. Spela sedan efter din egen ärliga förmåga - och inte efter hur bra eller stark du skulle vil- ja vara. För så är det. Ett av banarkitektens allra bästa medel när det gäller att göra en bana utmanande är något som inte nämndes här ovan - den bristande självbild du har av dig själv som golfare. Oavsett om det handlar om över- mod eller hämmande försiktighet. SÅ LÄR DIG LÄSA GOLFBANAN
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164