Printing Friends 1
Nr. 04 Den grafiska branschen är hårt pressad frå
n många håll. Dels från sig själv eftersom konkurrensen är stor, vilket leder till prispress, men trycksaker har också fått nya utmanare i de digitala medierna. Det gäller för tryckerier att hela tiden utveckla nya tjänster och samtidigt öka effektiviteten i produktionen. DanagårdLiTHO är ett av Sveriges mest effektiva tryckerier. Jag har pratat med två av ägarna, Peter Hjelm och Fredrik Järkemyr, om hur de ser på utvecklingen och varför just de har lyckats med att hålla sitt företag i branschens framkant. Senaste åren har man jobbat mycket med att införa ny teknik för att kapa bort så många moment som möjligt. Det handlar om att automatisera så långt det bara är möjligt. Det ska bli billigare, snabbare och högre kvalitet. Jag frågar vad det är som driver dem att hela tiden utveckla och effektivisera sitt sätt att jobba? Och svaret kommer snabbt och självklart. X DET X S UPE R TR YCK E RIET EFFEKTIVA kunderna driver DanagårdLiTHOs effektiviseringsarbete Att få mycket tid med P / F: Om vi har en bra och effektiv process, till exempel att beställningar kan läggas och tas emot av ett IT-system istället för manuellt, så kan vi och kunden använda tiden till att göra annat istället. Som att diskutera nya lösningar, säger Peter och Fredrik nästan i mun på varandra. F: Det handlar om hur vi och kunden är effektiva tillsammans. Gör mindre, få mer, brukar jag säga. s. 19