Göteborg Special 1
BYGG GÖTEBORG Så här blir linbanan över Göta älv
i Göteborg enligt det vinnande förslaget. Här visas utformningen av stationen vid Järntorget-Masthuggskajen. Illustration: UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture jekt på trafikkontoret i Göteborgs Stad, är det nu glädjande att ha projektentreprenören på plats och att kunna inleda ett samarbete för att få fram så bra underlag, både vad det gäller tidsplan och byggnation. n FAKTA Linbanan i Göteborg Investeringskostnad: Ca 1,1 mdr kr Drift m.m: Ca 30-50 mkr/år Personalbehov: Ca 40-65 heltid Kapacitet: 2000 pers/tim/rikt Antal stationer: 4 Antal torn: 5 eller 6 Linbanans längd: 3 km Restid ändhållplatser: 12 min Prel. trafiköppning: Sent 2021 Antal gondoler: 36 Personer per gondol: 25 Öppettider: 19 tim/dag, 7 d/v Hastighet: 21 km/h Turtäthet: var 45 sekund Bedömt årligt resande: 3-4 miljoner resor/år Källa: Göteborgs stad Den tre kilometer långa linbanan blir en ny passage över Göta älv i centrala Göteborg. Karta: Göteborgs stad 42 BYGG GÖTEBORG NR 1 • 2019