Nöjesnytt Helsingborg 1
Det kan vara en av Stockholms mest väletablerade
pubar, för trots sin namnlöshet och att det är en vanlig onsdag idag, är det få lediga bord därinne. Vid ett av borden sitter ena halvan av det prisbelönta indiepop-bandet Junior Brielle. David Röhdin spricker upp i ett stort leende och meddelar att hans storebror Gabriel Röhdin är påväg uppifrån deras gemensamma lägenhet, här i Bandhagen. Vidare berättar han att båda är lite förkylda, men hoppas såklart på att tillfriskna innan på fredag, då inleder de nämligen sin nationella höstturné. – Hur känner ni inför att åka ut på turné, frågar jag när Gabriel Röhdin har slagit sig ner och gjort duon komplett. – Det känns riktigt bra. Vi har varit ofrivilligt arbetsbefriade ett tag nu under rätt långt tid, så det känns kul att komma igång med en stor turné. Vi har femton spelningar, och bara på bra ställen, säger David Röhdin engagerat. Han liknar turnén med den första de genomförde år 2018 i samband med lanseringen av bandets första EP “Blod”. – Då såg vi att publiken växte under turnéns gång. Vi fick även spela på massa ställen som vi aldrig hade varit på tidigare. Det kommer vi även att göra under den här turnén, såsom i Helsingborg, säger han. På frågan om vilken del i artisteriet som de tycker bäst om, svarar båda att turnerandet är överlägset roligast. Gabriel Röhdin förklarar att den första timmen av låtskrivande kan vara starkt exalterande om man har kommit på något riktigt bra. – Att skapa något som man tycker är väldigt fint eller coolt och sen ha den lilla skatten för sig själv ett tag, är väldigt kul. Men några av låtarna på vårt kommande album har tagit oss nästan två år att bli klara med. Då är vi nu ganska långt ifrån den där första timmen, säger han. David Röhdin tar vid och utvecklar resonemanget med hjälp av en liknelse mellan musikskapande och ett förhållande. – I början är det som att vara nykär, men sen bor man ihop ett tag och då börjar det bli lite tråkigt. Med tiden stör man sig på varandra och ifrågasätter om det verkligen är bra eller inte. Men, då får man bara försöka hålla kvar vid hur man kände den första tiden, säger han och skrattar till. I februari väntas den kommande plattan släppas. Men redan nu har bandet släppt fyra nya låtar, “Nytt Opium”, “Barn skrattar i bakgrunden”, samt EPn bestående av “Stor på jorden” och “Snäll med John”. Skillnaden i soundet mellan det tidigare och det nya materialet är relativt påtaglig, förklarar Gabriel Röhdin. David Röhdin nickar instämmande och berättar att de har bytt riktning litegrann. Han menar på att melodispråket i sig inte är särskilt förändrat, men att instrumenteringen skiljer sig från deras tidigare verk. Vid inspelning av låtarna använder de sig i högre utsträckning utav instrument som de själva spelar i studion. – Ibland när man skriver en låt, får man en känsla av hur man vill att den ska låta och spelas in. Vi kände vi ville tillbaka till rötterna likt den musik som vi inspirerats av och lyssnade på när vi var små. Ambitionen var att låta lite mer “bandigt”, därför krävde låtarna en bredare äkthet i form utav riktiga instrument, förklarar han. Utöver det, berättar David Röhdin att de nu har jobbat mycket i Göteborg tillsammans med musikproducent Mattias Glavå. – Vi har sedan länge lyssnat mycket på musik som han har producerat, så det var riktigt lärorikt att få hans synpunkter och se hans sätt att jobba på. Gabriel Röhdin säger att de tidigare inte har kunnat spela in en skiva som den de håller på med nu, med hänvisning till de höga omkostnaderna. – Det är överlägset dyrast att spela in en skiva på det här sättet, det är verkligen svindyrt. Varje spår kostar en mindre förmögenhet bara i inspelningskostnader för det stora studiorum som krävs, samt producenten och musikerna. David Röhdin tillägger att deras tidigare material ekonomiskt sett har möjliggjort framtagandet av den kommande skivan, men att de heller inte hade velat släppa en till i samma linje som dem. – Man måste göra något nytt ibland för att man ska slippa behöva intala sig själv att det är roligt att fortsätta med musiken överhuvudtaget. Det tycker jag att vi har lyckats ganska bra med nu, säger han. Med vetskapen om att bröderna har lyssnat mycket på band från det tidiga 2000-talet, såsom Oasis och The Strokes, frågar jag dem om de fortsatt införlivar dessa influenser i Junior Brielles nya musik. – Mer än någonsin, svarar Gabriel Röhdin snabbt. Vår musik inspireras som mest nu utav den musikeran, det var nämligen då musiken var som roligast, tycker jag. Tidigare har vi sagt att vi gjort det, men kanske maskerat det med syntar och trummaskiner, så man kanske inte har hört det lika tydligt då. 16 | nojesnytthelsingborg.se