VERKO 1
VERKO SKÄRANDE BEARBETNING
SKÄRANDE BEARBETNING VO 11/15 Nu har dörrarna öpp
nats till EDECOS nya WEBSHOP Nyligen lanserade Karlstadsbaserade verktygsspecialisten Edeco Tool sin nya webshop. Man öppnar därmed dörrarna till sitt breda verktygssortiment och låter kunderna botanisera fritt bland nära 30 000 artiklar. Invigningen den 1 oktober var slutpunkten på en lång och tidvis arbetsam process. Redan i april 2014 togs beslutet att förstärka servicen ut mot kund med en webshop. – Diskussionen om att förbättra tillgängligheten för våra kunder har egentligen förts under flera år, berättar Anders Höögh, Edecos VD. Ambitionen är och har alltid varit att ge kunden service och möjligheter att handla vid tidpunkter han eller hon själv väljer. bete. Tre Edeco-medarbetare har under ett års tid jobbat för högtryck med att mata in fakta, bilder och priser från affärssystemet och andra källor. Man har nu en fungerande webbutik där kunderna snabbt och effektivt ges fullskalig information och kan köpa de verktyg man behöver. Lång resa mot målet Ett första delmål i processen var att fundera över egna önskemål och ta fram en kravspecifikation. – Redan då insåg vi att det här var ett komplicerat arbete, säger Anders Höögh. Vi kämpade oss dock steg för steg igenom varje moment och fick till slut fram en specifikation vi kände oss nöjda med. Kravspecifikationens väsentligaste delar var en tydlig exponering av produkterna, användarvänlighet med korta sök- och köpvägar och fungerande kopplingar mot Edecos affärssystem M3. Viktiga parametrar var också kundens möjligheter att hålla koll på lagersaldon och egna inköpspriser liksom på lagda order och inköpshistorik. Kontakter togs med flera leverantörer men valet föll till slut på en Magento-baserad lösning från LeanSwift. En tidsplan upprättades med preliminär målsättning att publicera i september 2014. – Bara att erkänna att vi hade fel, skrattar Anders Höögh. Ambitionsnivån och artikelfloran växte och och med facit i hand kan vi konstatera att vår tidslimit missades med drygt ett år. Desto stoltare är man nu över slutresultatet av sitt hårda ar32 Hjälper kunden att hitta rätt Ett huvudmål med webshopen har varit att göra det lätt för kunderna att handla. – Vet besökaren vad han/hon vill ha och kanske har ett artikelnummer användes med fördel vår snabborderfunktion, beskriver Anders Höögh. Vill han/hon däremot få en överblick av gångbara alternativ, används sökfunktionen eller våra smarta filter. I filtreringen genereras en lista på tänkbara produkter utifrån önskemål kunden själv preciserar. Produkterna presenteras utförligt med skärdata, ritningar och ibland filmer. – Det är här vi lagt det stora jobbet, säger Anders Höögh. Kunden ska utifrån egna specifikationer få alla uppgifter han/hon behöver för kunna göra det bästa verktygsvalet. Ett viktigt huvudmål är också snabba leveranser. Vid order före kl 15.00 levereras varor från Edeco samma dag som beställningen. Öppet dygnet runt, varje dag i veckan Sedan i somras har webshopen körts på prov för ett fåtal utvalda kunder. Sedan 1:e oktober är det däremot fritt fram för var och en. – Det här har varit en kämpig men fantastiskt spännande tid, avslutar Anders Höögh. Vi tror stenhårt på handel via nätet och hälsar var och en välkommen. Vi vill samtidigt betona att webshopen inte på något sätt ersätter den service som normalt sett erbjuds. Våra säljare kommer även fortsättningsvis att ge råd kring verktyg och våra kunders processer. För ytterligare information kontakta: EDECO AB, VD Anders Höögh Tel 054-55 80 01, anders.hoogh@edeco.se ELMIA SUBCONTRACTOR 2015 Jönköping • 10–13 november 40 1975-2015
VERKO PLÅT - FORMNING - SAMMANFOGNING
VERKO KONSTRUKTION
VERKO LYFT- MATERIALHANTERINGJ - ROBOTTEKNIK
VERKO YTBEHANDLING
VERKO MILJÖ - RÅMATERIAL - HALVFABRIKAT - UNDERHÅL
L, REPARATIONER
VERKO VERKOBÖRSEN
VERKO BEGAGNAT
VERKO NÄTREGISTRET
VERKO KOMMANDE MÄSSOR OCH EVENEMANG