Nordisk Energi 1
cross media PROMOTION I SAMARBETE MED NORDISK ENE
RGI Fastighetsägaren får en rejäl rabatt på elräkningen och nätet hålls stabilt. Tjänsten följer nätfrekvensen i realtid och skickar styrkommandon till fastighetens byggnadsautomationssystem baserat på marknadspriser och kundens regelverk som beräknas ihop i Empowers system EnerimEMS (Energy Management System). Empower har en av marknadens modernaste molnbaserade plattformar för fakturering och det innebär för kunden en förbättrad överblick över hela affärsverk– Då läser vi in, kontrollerar och vidarebefordrar all data inom ett dygn. Det gör att vi kommer fram till en bättre helhetsbild om både förbrukningen och produktionen hos kunderna. Empower genomför också tjänster som utrullning av mätare. – Nästa generations mätare är egentligen redan interaktiva gateways som kräver mycket mer än traditionella månadsavlästa mätare. Genom att sätta upp utrullningen i grupper och köra processen parallellt ger det en bra effektivitet och kvalitetskontroll i processen. Vi har alltid lokala omständigheter att ta hänsyn till och det gör att vi sätter alltid upp en flexibel portfölj av tekniska och processoptioner för våra utrullningsgrupper. Då kan de lokala resurserna med bästa kännedom av omständigheterna agera bäst, säger Jan Segerstam. Som leverantör av el till mer än 100 000 kunder är Kymmenedalens Elnät AB ett av de största elbolagen i Finland. – Användning av Empowers tjänster har effektiviserat affärsprocesserna och frigjort våra egna resurser. Framför allt har kvalitén på fjärravläsningen stigit till berömlig nivå, säger verkställande direktör Raimo Härmä, från Kymmenedalens Elnät Ab. Som Empowers styrka ser man den omfattande expertisen inom energisektorn och lösningsfokus – att man arbetar i en anda av partnerskap. I en öppen anbudstävling för AMM-projektet vann Empower uppdraget. Avgörande kriterier för valet var ekonomi och kvalitet. I AMM-projektet ingick installation, integration mellan system, fjärravläsning av smarta mätare samt kundkontakt. Senare har tjänsten utvidgats till att omfatta bland annat balansavräkningar och administration för EDM-systemet. När man får in förbrukning och produktion i realtid från nästa generations mätare kan man direkt se vad det innebär i kassaflödet. Foto EmpowEr samheten i realtid i stället för månadsvis rapportering. – På det nya sättet att hantera kundinformation har företaget en bättre tillgång till de smarta elnäten och kan komplettera med information på kundkonton online i realtid. När man får in förbrukning och produktion i realtid från nästa generations mätare kan man direkt se vad det innebär i kassaflödet och det ger en bättre koppling till riskhantering och uppköp av el på marknaden. – Industriella anläggningar kan optimera sina intäkter från energimarknaden genom tjänsten demand response. Tjänsten gör det möjligt att planlägga och utföra produktionen av varor eller tjänster effektivt och att ta vara på intäkter också från energimarknaden. Användning av Empowers tjänster har effektiviserat affärsprocesserna och frigjort våra egna resurser, säger verkställande direktör Raimo Härmä på KSOY, Kymmenedalens Elnät AB. Foto KSoY – På det nya sättet att hantera kundinformation har företaget en bättre tillgång till de smarta elnäten och kan komplettera med information på kundkonton online i realtid, säger Jan Segerstam, utvecklingsdirektör på Empower. Foto EmpowEr Magnus Eriksson FAKTA: EMPOWER Empower grundades 1998 i Finland och har sedan dess vuxit till en internationell koncern. 2008 grundades Empower AB i Sverige i samband med att svenska Comeva AB förvärvades. Under 2008-2009 förvärvades ytterligare ett antal bolag som sedan fusionerats in i Empower AB som idag består av fyra affärsområden. Empower är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Verksamhet i: kunder och samarbetspartners i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Antalet anställda: Cirka 3000 anställda i Finland, Sverige, Norge och Baltikum. Samarbetar med cirka 200 partners. Omsättning: Under 2014 omsatte företaget cirka 311 miljoner euro. Sales Director, Sweden, Empower Information Management Switchboard: +46(0)10 475 70 00 Mobile: +46 72 571 01 47 E-mail: magnus.eriksson@empower.eu Erik Ahlqvist E-mail: erik.alquist@empower.eu Mobile:+46 72 564 18 92 Adress: Transportvägen 7, 117 43, Stockholm Hemsida: www.empower.eu Building a Smarter Society