Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83 öde på banan denna solstänkta
dag i slutet av augusti, och man undrar - vad i hela friden sysslar medlemmar na med? FRÅN AMSTERDAM till Rotterdam är det drygt sju mil och via A4:an tar det un gefär 45 minuter att köra (när det inte är bilköer, vill säga). Till skillnad från huvudstaden bombades Rotterdam svårt under andra världskriget och näs tan hela den gamla staden förstördes. Sedan dess har Rotterdam återupp byggts och är i dag en hypermodern stad med världens största hamn. Jag undviker att hamna i centrum, viker i stället av på riksväg 30 mot Hoek van Holland och hamnar efter någon mil i Vlaardingen, en lummig förort i de västra utkanterna där Golf- club Broekpolder är belägen. När jag anländer är det tävling på klubben men fru Knoester som sköter startlis tan är effektiv och efter en utdragen fika i det förnämliga klubbhuset är det dags. Det är en alldeles utmärkt skogs- och parkbana med bästa finish där det framför allt gäller att hålla utslagen raka och undvika de många vatten hindren. Banan har varit öppen i drygt 15 år och ligger i ett typiskt holländskt pol- derlandskap, det vill säga träskmark som torrlagts genom utdikning och in- vallning. Det är relativt flackt med massor av dammar, bäckar, höga skogsridåer, blomsterprakt och rikt djurliv, inte minst i form av de kvä kande grodorna i dammarna. Reno vering av banan under åren har lyft den till mästerskapsklass och flera in ternationella tävlingar har spelats här. Om Noordwijkse får en solklar femma i betyg är jag beredd att ge Broekpolder en fyra. Varje hål ligger läckert avskiljt av trädridåerna, banan är ganska lång [just över 6 000 meter från herrtee) och krävande och det finns flera kittlande inspel över vatten. Jag nöjer mig med 27 hål, men det beror mest på att jag vill undvika bil köerna sent på eftermiddagen. UNDER MIN KNAPPA VECKA i Holland med Amsterdam som bas blir det ytterli gare två banbesök. Golfclub De Pur- mer, som ligger ett par mil norr om Amsterdam, är ett modernt golfkom plex uppfört i början av 90-talet be stående av en 18-håls mästerskapsba na, en 9-hålsslinga samt en stor cirkelformad byggnad som utgör kom binerat klubbhus/hotell med flott re staurang och särskild konferensdel. Jag kommer ut till klubben en tidig lördagsförmiddag och det är fullt både Golfclub De Purmer, någon mil norr om Amsterdam, är en mo dern anläggning som kommer att bli något extra när banan väl växt till sig och mognat en smula. på banan, i shopen och på klubbhus verandan. Närheten till Amsterdam gör att klubben är väldigt populär. Återigen handlar det om ett pol- derlandskap som en gång låg under vatten men som torrlagts enligt den unika holländska landåtervinningsme- toden som nu används över hela värl den. Marken är bördig och det är lätt att anlägga naturliga små sjöar och dammar, som tillsammans med de många bunkrarna är banans särskilda kännetecken. Massor av planterade träd kommer att göra banan förstklassig när de väl växt upp, men fortfarande känns den lite ny. Layouten går det dock inte att klaga på, arkitekten Tom McAuley har låtit fantasin flöda och det sjunde hålet måste särskilt nämnas. Det är ett par 4-hål på blott 245 meter bestående av två halvöar - den första rymmer en smal fairway, sedan ett brett dike och därefter nästa www.golf.se Svensk Golf 7 1999 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180