Intryck 1
Tydligt fokus på autism Söktrycket är stort till
kursen Individuellt fokus som är specialinriktad för personer med autism. Nina Rudsvik Yngve är specialpedagog med särskilt intresse för autism och har format kursen på Kristinehamns folkhögskola. – Skolans gamingprofil har bidragit till intresset, tror hon. TEXT: PIA SÖTTERMAN | FOTO: ØYVIND LUND FÖR FEM ÅR sedan lämnade Nina grundskolan för uppdraget att starta en allmänkurs för personer med högfungerande autism på Kristinehamns folkhögskola. – Ett vanligt missförstånd är att personer med autism är en homogen grupp men så är det inte, säger Nina. En gemensam nämnare för många som söker är dock att de har psykisk ohälsa och en bakgrund med problematisk skolfrånvaro. – För flera blir det en chock när de kommer hit och ska studera heltid i grupp, berättar Nina. PÅ EN ALLMÄN kurs på folkhögskola läser deltagarna in behörigheter på grundskole- och gymnasienivå. För deltagarna på den specialpedagogiska kursen handlar den lika mycket om kunskaper och erfarenheter för att kunna bli en självständig samhällsmedborgare. Hon berättar om ett exempel när personer som inte kunnat äta tillsammans med de andra plötsligt, efter två år, äter under en gemensam aktivitet med film och pizza. – Varje person är unik och alla ska få ta plats. De utvecklas som människor och jag får vara med på den resan. Jag har drömjobbet, säger Nina. Varför fungerar det trots deltagarnas tidigare svårigheter i skolan? – Det är en liten personalgrupp, ett hemklassrum med avskilda fasta platser och lugna intryck. Ett tydligt schema, samma struktur oavsett ämne, inga grupparbeten och väl planerade gemensamma aktiviteter. – Framförhållning, tydlighet och struktur. Om man förhåller sig till de orden kommer man långt, säger Nina. Ninas specialkompetens har spridit sig och hon får förfrågningar om att föreläsa för personal inom psykiatri och skolor över hela landet. Nyligen gästföreläste hon för kollegor på en uppdragsutbildning om specialpedagogik på Karlstads universitet för Värmlands folkhögskolor. PERSONER MED AUTISM har ofta specialintresse, datorspel är specialintresse hos flera av kursdeltagarna. – Jag har sett hur gamingen utvecklar kognitiv flexibilitet och sociala färdigheter hos deltagarna och helt ändrat uppfattning om datorspelande, berättar Nina som tidigare var skeptisk. Kristinehamns folkhögskola har spelkultur som profil. Flera som gått kursen läser eller planerar att läsa vidare på någon av skolans spelkurser. TYDLIGHET och struktur är viktigt för kursdeltagarna. Nina använder olika kognitiva hjälpmedel som till exempel tidshjälpmedel för att hålla reda på hur lång tid man har för en uppgift. Namn: Nina Rudsvik Yngve Yrke: Specialpedagog Ålder: 52 år Bor: Centralt i Kristinehamn Jobbat i Region Värmland: 5 år Tidigare jobb: Lärare, förstelärare, specialpedagog och biträdande rektor inom grundskolan. NAMN: Nina Rudsvik Yngve YRKE: Specialpedagog ÅLDER: 52 år BOR: Centralt i Kristinehamn JOBBAT I REGION VÄRMLAND: 5 år TIDIGARE JOBB: Lärare, förstelärare, specialpedagog och biträdande rektor inom grundskolan. 10 | INTRYCK NUMMER 2 2025