SJÖFART Världens största containerfartyg lämnar d
ockan Av Markku Björkman Med en kapacitet på 24 004 containrar beskrivs “Ever Alot” som världens största containerfartyg. Fartyget beräknas vara i drift i maj. Rederiet Evergreens nyaste containerfartyg har döpts till ”Ever Alot”. Enligt det kinesiska statsägda varvet CSSC i Shanghai, som byggde fartyget, har det lyckats ta emot inte mindre än 24 004 containrar ombord på fartyget, vilket gör fartyget till det största i sitt slag hittills, skriver det internationella sjöfartsmediet Tradewinds . ”Ever Alot” är det första fartyget i en serie om sex, alla 399 meter långa och 61,5 meter breda. De nuvarande rekordinnehavarna är sex fartyg på 23 992 teu som också seglar för Evergreen och som byggdes vid Samsung Heavy Industries i Sydkorea. Ursprungligen beräknades fartygets kapacitet till 23 888 teu, men CSSC har lyckats få plats för ytterligare 116 containrar. Det är första gången som gränsen på 24 000 teu har brutits. Foto: CSSC Konecranes utvecklar automatiserade containerhanteringssystem Av Peter Höök Konecranes samarbetar med Pesmel för att leverera automatiserad containerhanteringsteknik för lager som revolutionerar materialhanteringen vid logistik- och distributionscenter. Konecranes och Pesmel har tecknat en avsiktsförklaring om att leverera den globalt tillgängliga nya lösningen under varumärket Konecranes. Lösningen hanterar containrar helt automatiskt i lagerbyggnader med höghyllor, där de staplas upp till 14 på höjden. Detta minskar utrymmet som krävs för containrarna med upp till 80 procent. Automatisk containerspårning ingår i hanteringssystemet och kan enkelt integreras i anläggningens övergripande logistikhanteringssystem. – Flera logistikverksamheter och distributions - center hanterar stora mängder ankommande och utgående containrar med stor operativ komplexitet och ökande brist på mark som kan användas. Containerhanteringslösningen för lager från Konecranes och Pesmel skapar ordning i containerkaoset, samtidigt som den eliminerar komplexiteten, ökar genomströmningen och i hög grad minskar utrymmet som krävs 24 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 1 • 2022 för containrar vid logistik- och distributionscenter, säger Tero Vallas, affärsutvecklingschef, Konecranes Hamnlösningar. Containerfrakten förväntas växa i framtiden, både vad gäller volym och snabbhet. Ju bättre containrarna kan hanteras vid logistik- och distributionscenter, desto bättre kan kunderna betjänas på ett sätt som ger avgörande konkurrensfördelar. Konecranes och Pesmel finns här för att ge dig dessa fördelar. – Samarbetet med Konecranes är en utmärkt möjlighet för Pesmel att ta vår teknik för lager med höghyllor till ett nytt affärsområde, säger Tony Leikas, vd för Pesmel. Lösningen hanterar containrar helt automatiskt i lagerbyggnader med höghyllor. Foto: Konecranes