Kanalen 1
2 Åkersberga kanalen nr 30 • vecka 30 • tisdag 26
juli • 2016 sidan två Veckans krönika God service är inte det sämsta J ag klagar sällan på service eller mat när jag är ute och äter, inte för att jag alltid är nöjd, utan snarare för att jag är för feg för att klaga, men det är ändå tyvärr påfallande ofta jag möter människor inom serviceyrken som framstår som extremt ointresserade av just service. Därför blir jag också genuint lycklig när jag träffar på yrkesmänniskor inom denna kategori som verkligen trivs med och är stolta över sina jobb. Jag minns en kväll för många år sedan på krogen Trollet vid Hornstull. Personalen där var känd för att förmedla en rå men hjärtlig stämning. De andra i mitt sällskap beställde mat, men jag hade redan ätit tidigare på kvällen så jag började slänga käft med kyparen och undrade om de inte hade något enklare, typ en äggmacka, på menyn. ”Du grabben, ser vi ut som en restaurang som serverar äggmackor?” fnös kyparen, så jag nöjde mig med en öl. När mina vänners mat sedan kom in slängde kyparen ner en tallrik med en stor smörgås med vändstekt ägg, sallad och persilja framför mig. ”Här har du din jävla äggmacka, on the house”, sade han, och flinade. Behöver jag säga att jag dricksade mer den kvällen än vad fyra äggmackor normalt kostar? Ser vi ut som en restaurang som serverar äggmackor? Mitt senaste möte med riktigt god service är från sommarens semestertripp till Kroatien. I staden Bol på ön Brac hade vi bokat en lägenhet i fem dagar på det lilla familjehotellet Villa Ana som drivs av Pappa Nico och hans tre vuxna söner och deras familjer. Första dagen kom äldste brodern Pero och hämtade oss från vårt tidigare boende, på andra sidan ön, en bilresa på 80 minuter tur och retur. Väl framme möttes vi av yngste brodern Manni som bjöd på välkomstdrink (egenproducerat vin) och visade på kartan var man hittade den närmaste stranden, de bästa matställena och snabbaste vägen till stan. På hotellet serverade man även, mest som en extra service för gästerna, middag varje kväll. Man fick säga till en timme i förväg och menyn var tämligen enkel (två fiskrätter, två kötträtter, pizza och pasta) men soppa som förrätt ingick liksom fräsch sallad och priset var närmare hälften mot en vanlig restaurang. Middagarna på Villa Ana visade sig slå alla andra utekvällar, vad gäller såväl mat och service som stämning. Värdfamiljen var aldrig påträngande eller överdrivet servil, men genuint intresserad av att hjälpa till och bjuda på det där lilla extra. Det enda jag saknade under resan var en äggmacka, men det hade jag säkert fått om jag hade frågat. Vackra rosor Sista dagen i juni blommade rosorna i Järnvägsparken Åkersberga. DEBATT & INSÄNDARE Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. Maila oss på debatt@fixmedia.se eller redaktionen@fixmedia.se Foto AgnetA strAndäng Skattebetalarnas utspel bygger på felaktigheter beståndsdelar vilket förutsätter höga krav på jämförbarhet i kommunernas redovisning för respektive verksamhet. Dessutom väljer de att enbart redovisa de delverksamheter där kostnaderna överstiger snittet, inte de verksamheter där kommunen har lägre kostnader. Ett exempel är området kultur och fritid, där Vaxholms stad har en lägre totalkostnad än jämförbara kommuner men där Skattebetalarna endast valt att lyfta fram de delverksamheter som sticker ut åt andra hållet. Detta ger en skev bild! En annan stor brist är att de en mycket bristfällig analys: Att jämföra kommuner av likartad storlek är bra, men Skattebetalarna väljer att dela upp kommunernas redovisning i alla dess kopplar kostnader till skatten. Medans skattekollektivets alla kostnader mäts med begreppet nettokostnad, det samlade måttet för den konsumtion som finansieras via skattekollektivet. Vid en nettokostnadsjämförelse halveras VaxNattvandrare, vi gör skillnad! Vi i Skolpartiet har vid flera tillfällen nattvandrat, bland annat på skolavslutningen. Vi gör det kanske mest för att vi arbetar med ungdomar och vet att de behöver oss, men också för att vi har roligt tillsammans. Det har alltid varit en trevlig kväll, där vi åker runt till olika platser i Åkersberga där vi vet att kommunens ungdomar gillar att vara. Vissa år har vädret varit soligt, fint och varmt och andra år har det regnat och varit kallt. Det här året var skolavslutningen för de kommunala skolorna en kylig kväll med duggregn och det var lugnt på de olika platserna vi besökte. De ungdomar vi stötte på var pratglada och vi fick många roliga och trevliga möten. NÄCKROSEN JESPER ALMÉN redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN Veckans ros vill jag ge Tomas och Jussi som räddade ett rådjurskid som hade ramlat ned i ett hål i Skärgårdsstad och inte kunde ta sig upp därifrån. Majsan Verkställande direktör: Stefan Söderberg ansVarig utgiVare: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se REDAKTÖR: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se FörSäLjnIng: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Katarina Persson - katarina.persson@fixmedia.se TexT-AnnonSMATerIAL: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se ProduKTIon: jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se • Lena emmoth - lena.emmoth@fixmedia.se TryCKerI: Pressgrannar AB 2016 TryCKuPPLAgA: 24.625 ex distribution: Posten - 24.125 ex • utdelas till samtliga hushåll i österåker och Vaxholm. Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. En bit in på kvällen blev det dags för en sväng förbi grillplatserna runt Hackstaspåret. Här träffar vi en mindre grupp med ungdomar som druckit alkohol och en av dem är okontaktbar. Det ser inte bra ut och vi ringer 112. Ambulans kommer, ungdomen tas om hand och vi ser till att de andra ungdomarna kommer säkert hem. Vi nattvandrare behövs och det känns skönt att veta att vi gör skillnad för våra härliga ungdomar! Anna Karin Eriksson, Sven Pierre & Mia Dernell, Skolpartiet i Österåker Välkommen till Fästingbussen! Vaccinera dig mot TBE! Pris 360:(barn 310:-). OBS! även resevaccinationer. Vi tar bank/betalkort! Datum Plats Hela turlistan på www.vaccindirekt.se tid Fr 29/7 Åkersberga, Coop Extra 14-18 Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se Skattebetalarnas förening ger sken av att vara välfärdens vapendragare när de rankar hur Sveriges kommuner använder våra invånares skattepengar. I sitt debattinlägg i SVD 17/6 hävdar de att Vaxholms stad har orimliga kostnader för andra verksamheter än vård, skola, omsorg och migration. Kritiken är felaktig, den bygger på en bristande analys och skulle i praktiken innebära att Vaxholm inte kan lägga ett öre på kultur och fritid. De menar att vi har potential att omfördela 37 miljoner kronor om vi anpassar våra utgifter för politisk verksamhet, kultur och fritid och infrastruktur till snittnivån för likvärdiga kommuner. Påståendet är fel och bygger på holms besparingspotential inom t ex området infrastruktur. Vaxholms stad har lägre kostnader för politisk verksamhet än jämförbara kommuner. Till detta kan läggas att Skattebetalarnas förening inte på något sätt svarar på frågan vad skattebetalarna får för sina pengar och bortser från skillnader i kvalitet, ambition och krav från kommunens invånare. Vaxholms stad har en sund och stark ekonomi. Vi levererar goda resultat både vad gäller kvaliteten i våra verksamheter och i livsmiljön. Vi välkomnar Skattebetalarnas förening till Vaxholm för att fördjupa kunskapen om vår kommun. Lars Lindgren (M) KSO Malin Forsbrand (C) Vice KSO Michael Baumgarten (L) Orförande i BUN Anne-Charlotte Eriksson (Mp) Gruppledare