Hemma i HSB 1
Tio år med systematiskt miljöarbete HSB Göta Serv
ice i backspegeln: HSB Göta Service, som levererar alla administrativa och tekniska förvaltningstjänster till en stor kundkrets, har nu arbetat över tio år som både miljö- och kvalitetscertifierat företag. Eldrivna servicebilar är nästa steg i utvecklingen för minskad klimatpåverkan. HSB Göta Service var mycket tidigt ute i branschen med att kvalitetscertifiera (ISO 9001) sin verksamhet. 2001 var man också bland de första företagen i Norden att även klara av miljöcertifieringen enligt ISO 14001. – Det här är ingen sinekur. Att systematiskt och uthålligt arbeta igenom verksamheten och ständigt sträva efter systematiska förbättringar är tufft och krävande, berättar Ulrika Malmsten, som är miljö- och klimatsamordnare på företaget. Historien om miljöarbetet i HSB Göta Service börjar på allvar år 2000 då en miljöpolicy antas och en omfattande personalutbildning startar. Året efter är man klar med den formella certifieringen, man får järnkoll på kemikalieanvändningen, köper elmoppar, och förmår många av kunderna att investera i vattenbesparande utrustningar, som betalade sig själv på ett par år. Sedan tar man tag i ecodriving ihop med Vägverket, rensar ut allt förutom ättika som ogräsbekämpningsmedel och använder därutöver endast mekanisk ogrässanering. Kunderna erbjuds en ledande energiinventering och etanolbilar köps in för att minska förbränningsutsläppen. Etanolbilarna Ny unik elbil, elcyklar och gasfordon är Sevicebolagets väg inom HSB Göta för att pressa ner klimatpåverkan inom transportområdet. Här är Ulrika Malmsten och Magnus Gustafsson vid senaste nyförvärven. byts systematiskt därefter ut mot elhybrider och gasdrivna fordon. Det nästkommande steget blir att intensifiera personalutbildningarna, att bredda förståelsen och kunskapen om hur vi ska bli ännu bättre på klimattänket i vardagen. – Vår allra största insats för att minska miljöpåverkan görs genom professionella råd till alla kunder inom miljö och klimatområdet. Det handlar främst om att effektivisera energianvändningen. Och här kan vi glädja oss åt att både vara ackrediterade för att göra Energideklarationer och ha en konsultverksamhet och byggledning i verklig framkant inom vårt verksamhetsområde, berättar Ulrika. Hon tillägger: – Det stora mediala genombrottet om hur vi arbetar fick vi med HSBs Klimattåg 2010. Då körde vi, i samverkan med hela HSB, ett tågset runt i hela landet. Vårt stopp i Borås slog ett rejält besöksrekord för hela turnén, fortsätter Ulrika. Ulrika Malmsten är frontfigur som samordnare för HSB Göta Service framgångsrika miljöoch kvalitetsarbete. Som ett branschbevis för insatserna fick HSB motta utmärkelsen ”Årets Energirådgivare 2011”. I somras köptes den första ”fullvuxna” eldrivna servicebilen in, och fler är på gång. Man byter ut äldre maskiner med förbränningsmotorer till eldrivna och laddbara utrustningar. Antalet interna tjänsteresor minskas genom att allt fler videokonferenser genomförs istället. Elcyklarna används mer systematiskt och gasolbrännare nyttjas för ogräsbekämpning istället för ättika. I koncernen har det också beslutats att all nyproduktion ska följa den så kallade Miljöbyggnad Silver, som certifieringsnivå. – Vi är flera i företaget som brinner för de här frågorna. Det är därför vi lyckas ligga i fronten på klimatarbetet, summerar Ulrika Malmsten de tio första åren som både kvalitetsoch miljöcertifierad leverantör inom fastighetsbranschen. HEMMA I HSB GÖTA 4.2012 III