Feeling 1
Hos oss får ni Handgjorda, egendesignade smycken
efter era egna önskemål Hos Fideli ser man möjligheter istället för problem Text: Camilla Larsson Foto: Lina Norrbom Ericson Coronapandemin har slagit hårt mot småbutikerna i staden. Med inställda fester, bröllop och i en tid då många jobbar hemifrån är det extra tufft att få verksamheterna att gå runt. Flera småbutiker har redan gått omkull, men en som fortsätter att kämpa på oavsett vilka hinder som ställs i deras väg är Boutique Fideli. B Gamla Rådstugugatan 44, Norrköping mån-fre 10-18 • lör 10-14 tel. 011-10 29 75 www.Atelje15.se 24 FEELING Endast för publicering i Nolltretton / N ll l utiken har funnits i 36 år och har under åren stött på många olika utmaningar. I år har det varit extra tufft när först coronapandemin bröt ut under våren för att sedan drabbas av inbrott i butiken i somras. Men det är inget som knäcker Ann-Sofie Speer och hennes personal, de är nämligen väldigt duktiga på att se möjligheter istället för problem. – Utmaningarna har stärkt oss och gjort oss ännu mer beslutsamma på att vi ska fortsätta utvecklas och bli ännu bättre på det vi redan är bra på, säger Ann-Sofie och fortsätter: – Det kommer att bli en tuff höst för detaljhandeln inom mode och skor. Det är nu man som konsument måste se över sina köpvanor. Vill man att butikerna i city ska finnas kvar måste man stötta det lokala nu – annars kommer vi att få ett dött city. PERSONLIG SERVICE OCH UNIKT SORTIMENT En viktig faktor till att Boutique Fideli har lyckats hålla sig kvar i branschen under alla dessa år och samtidigt byggt upp ett väldigt gott rykte är att de är otroligt duktiga på att bemöta sina kunder. – När man går in i en butik vill man mötas av kunnig personal som hjälper till att hitta rätt plagg till rätt tillfälle. Tack vare vårt breda sortiment och personalens erfarenhet kan vi verkligen erbjuda kunderna personlig service och hjälpa dem att hitta plagg som de blir nöjda med, säger hon. Det är inte bara deras goda kundrelationer som får den lilla butiken att sticka ut utan även deras sortiment. I butiken hittar man kläder med hög modegrad för alla tillfällen och de har flera märken som de är ensamma om i Norrköping. – Vi är bra på att hitta nya varumärken och har lyckats få till en väldigt bra mix i butiken – både vad gäller utbud och prisbild. En spännande nyhet i höst är att vi kommer få in klänningar från Adoore – ett eftertraktat märke skapat av den svenska designern Petra Tungården. Det är redan flera kunder som har ringt och ställt sig i kö för hennes plagg vilket är jätteroligt, säger Ann-Sofie. JOBBAR MYCKET MED SOCIALA MEDIER För att marknadsföra butiken använder de sig till största del av sociala medier – något de är väldigt vassa på. Under de tre senaste åren har de jobbat flitigt med både Instagram och Facebook och lägger numera ut flera inlägg om dagen. – Våra sociala medier har vuxit väldigt mycket och är något vi ofta får beröm för. Vi lägger ner mycket tid både på Instagram och Facebook och fotar allt själva. Det är personalen som agerar fotomodeller när vi visar upp plagg vilket även gör att våra sociala medier blir väldigt personliga, säger AnnSofie och fortsätter: – I framtiden kommer vi att satsa ännu mer på att utveckla våra sociala medier och bli ännu bättre på det. Gå in på @boutiquefideli på Instagram och Facebook och få inspiration inför hösten. Hur har ni anpassat er verksamhet efter coronapandemin? – Är man i riskgrupp kan man höra av sig till oss och boka butiken innan öppning så att man kan komma och handla riskfritt. Givetvis städar vi även mer noggrant och det finns handsprit i butiken. Vi är dessutom noga med avstånd – både att kunderna håller avstånd och att vi gör det när vi servar kunderna. Men nu ser vi framförallt fram mot en härlig höst med sköna stickade tröjor.