Lokaltidningen Kanalen 1
2018 • ONSDAG 9 MAJ • VeckA 19 • Nr 19 • Kanalen
i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM samhälle &politik 9 ecklas när det gäller kommunikationer och trafik? Österåker MODERATERNA Vi vill verka för ökad framkomlighet och en fortsatt utveckling av väg 276. Vi vill också verka för utökade pendlarbusslinjer och matarbussar inom kommunen. Vi vill ha fler infartsparkeringar vid tågstationer och knutpunkter för busstrafiken. Vi ställer oss positiva till en cykelbana till Täby. CENTERPARTIET Kollektivtrafiken ska vara ett naturligt val. Vi vill se direktbussar till Danderyd från knutpunkterna Skärgårdstad, Ljusterö/Roslagskulla. Roslagsbanans kapacitet ökas och skärgårdstrafiken utvecklas. Stavalänken byggs tillsammans med åtgärder på 276 för att avlasta trafik. Cykelväg till Arninge, Ljusterö och till skolor prioriteras. MILJÖPARTIET Underlätta kollektivt resande med fler infartsparkeringar. Bostäder ska byggas i kollektivtrafiknära lägen. Exploatera västerut för att inte öka trafiken genom Åkersberga centrum. Höj ambitionen för gång/cykelvägar och ge dessa högre prioritet, lokalt och regionalt. Byggnation av vägar ska göras med största möjliga hänsyn till naturvärden. VÄNSTERPARTIET Satsa på kollektivtrafik och gång- och cykelvägar. Österåker måste bli en cykelkommun. Ett levande näringsliv minskar behovet av pendling. Planera nybyggnation med kollektivtrafik. Infartsparkeringar. Lokalt busstrafiknät som förbinder bostadsområden med affärscentra och med trafikpunkter med kollektiva färdmedel. ÖSTERåkERSPARTIET Österåkerspartiet har tryckt på när det gäller ombyggnaden av Åkersberga station vilket nu kommer till stånd. Detta kommer att ge stabilare och mer frekvent tågtrafik. SOCIALDEMOkRATERNA Infrastrukturen är ännu ett viktigt utvecklingsområde. Fungerande kollektivtrafik med fler lokal busslinjer. Uppmuntra bilpooler. Framtida förbifart är en nödvändighet då en huvudväg, väg 276 gör det allt för sårbart. Vägförbättringar måste göras för bättre framkomlighet. Utbyggnad av cykelvägar kräver ökade investeringar. Kollektivtrafiknära bebyggelse. LIBERALERNA I ett växande Österåker är det viktigt att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Den behöver bli snabbare, tätare och mer pålitlig för att göra det lättare att ta Roslagsbanan eller bussen framför bilen. Bostadsbyggandet och förtätningen ska koncentreras kring våra tågstationer. Vi behöver även utöka belysta cykelvägar. kRISTDEMOkRATERNA Fler infartsparkeringar. Höjd P-norm till 1,0 (parkeringsplatser per hushåll) i nya bostadsområden. Rondell i Skärgårdsstad och fyrfiligt från Söra. Cykelväg till Rydbo/Arninge. Fungerande och säkert vägnät för alla trafikanter på Ljusterö. Bättre kollektivtrafik inom kommunen. Fler poliser på vägarna för ökad säkerhet. SVERIGEDEMOkRATERNA Vi vill underlätta för pendlare, oavsett vilket färdmedel som används. Infartsparkeringar i anslutning till tåg och bussar måste prioriteras. Bilköerna måste minskas därför måste den länge diskuterade förbifartsleden snarast påbörjas. Vi anser att det bör byggas två filer på 276:an där den möjligheten finns. Vi ställer oss positiva till bygget av cykelvägar. ROSLAGSPARTIET * Bygga förbifart Åkersberga * Anlägga fler och större infartsparkeringar vid tågstationerna * Förbättra kommunikationerna inom kommunen * Fortsätta utbyggnad av cykelbanor Vaxholm MODERATERNA Genomgångstrafiken förbi/genom Vaxholm har ökat. Frågan lyfter vi med Trafikverket återkommande. Vi bevakar också att kapaciteten förbi Arninge inte försämras och arbetar för att Landstinget fortsätter förbättra båtarnas åretrunttrafik. En föråldrad busspark måste förnyas. Arninge Resecentrum kommer att ge nya anslutningsmöjligheter bland annat till Roslagsbanan. LIBERALERNA Pendelbåtstrafik till Stockholm måste fungera året om. Kollektivtrafiken mellan kommundelarna behöver förstärkas. Föbifart Stockholm genom Vaxholm på väg 274 vill vi ha bort. Väg 274 mellan Eriksö och Johannesberg är dimensionerad som en motortrafikled för att sedan smalna av från Kullö och västerut mot Säbyviken. Det borde vara tvärtom. VÄNSTERPARTIET Vi vill ha bättre kommunikationer vattenvägen till Stockholm, där SL-kort gäller även i skärgårdstrafiken, ökad turtäthet Resarö/Rindö samt bättre bussförbindelser till andra Norrortskommuner. Korta bilresor minskas med en elbuss-ringlinje som knyter ihop kommunens delar, samt med cykelvägar till Överby, Rindö skola och Bogesund. LINfÄRJAN TILL VAxHOLMS KASTELL var ett hett debattämne när den invigdes för två år sedan, men ganska snart tystnade kritiken. Foto: LenA eMMoth CENTERPARTIET Vattenvägarna ska nyttjas för kollektivtrafik. Vi vill ha snabba, miljövänliga pendlingsfärjor från Rindö, Vaxön och Resarö till Stockholm. Kraven på SL och Arriva behöver höjas så att bussarna går som de ska med nödvändig turtäthet. Cykelstaden Vaxholm ska utvecklas med säkra cykelvägar utmed Överbyvägen, Rindövägen samt till Bogesund och Arninge. SOCIALDEMOkRATERNA Vi vill ha väl fungerande kollektivtrafik t/r Vaxholm med utökad turtäthet för busstrafik och färjor och utökad båtpendling året runt. Vattenvägarna måste utnyttjas bättre. Snabbgående båtar gärna miljövänliga, som kan minimera restiderna. Trafiken inom kommunen måste minimeras. En lösning kan vara fler cykelvägar och busslinjer främst under turistsäsongen. WAXHOLMSPARTIET Genom hög tillväxt har infrastruktursystemen blivit överbelastade och gett ökad otrivsel. Nybyggnation och utveckling av infrastruktur måste gå hand i hand. WP vill minska på obalansen i systemen, verka för infartsparkeringar, ta fram en ny V/Astrategi, förbättra väg- och vattenkommunikation genom ett kraftigare agerande i samordningsorganen. MILJÖPARTIET MP ser kollektivtrafiken som främsta alternativ för pendling och ökat antal bussturer som en självklar samhällsservice. Vi arbetar också för ökade möjligheter att båtpendla, fler infartsparkeringar och laddstolpar, möjliggöra elbilspooler samt att fler säkra cykelvägar byggs.