Greenhouse 2018 Vivus heter denna rosa pendel sed
d hos Gävle universitet och designad av Gustav Johansson, Ofelia Lööv och Klas Linderheim, industridesign. Lyskraften i Vivus kan ställas in genom en fysisk förändring i lampans leder. Grid Hand i MDF och stål från Lunds universitet. Hedda Mannhard inspirerades av en isländsk barstol, formad som en valfena, som sedan i hennes 3D-arbete blev hennes hand. Stödet av järnstänger ska bidra Konstfack satsade på samhällsutvecklande objekt, det vill säga för lärandemiljö och fritidsgårdar. Karaktärsstarka förvarings- och sittmöbeln Otto av Martin Thübuck gav associationer till djur, en trogen vän som passar dina saker medan du koncentrerar dig. Lillo och stora Lo längre bort är en möbel för samarbete i olika konstellationer. Skapad av Agnes Hedenström och Ernst Regnström Larsson. ”till den klibbiga spindelnätskänslan där handen försöker slita sig loss ur dess trådar”. Projektet Arkipelago från förra året fortsätter på KTH Arkitektur. Det är arkitekter som ritar stolar i björk och läder inom en viss volym. Skruvar får inte synas. Till vänster Selma av Patrik Wikberg, en stol som kan göras lägre vid behov. Till höger K1 av Jesper Olsson där sitsen och ryggen är självständig från den bärande konstruktionen. I vänstra hörnet skymtar Symbios av Alexandra Sidgwick och Vilhelm Regnström. En härlig fåtölj hos Malmstens, tillverkad på traditionellt vis med handsnörda resårer och stoppning av kokosfiber och tagel. Design Rebecca Petrini tillsammans med Joel Fjällström. 56 MODERN INTERIÖR 1 2018