Maskinentreprenören 1
teknik AttA stältälla g ävar n högr at t f ö att
la aggg regate för a he aella de es a rävarenhren h gre ändumpn d mperne , s så aå ttt grä asta, äre ess kapaciit täet är ettret ann r ett ätt att n at sä t ann t. Dyrare diesel kräver sparsam körning Tecknen på att konjunkturen börjar vända kommer allt tätare och det ligger mängder med infrastrukturjobb och väntar på igångsättande. Samtidigt kommer dieselpriset att öka igen. Både genom bränsleskatter och förbättrad konjunktur. Dieselkostnaderna är cirka 30 procent i företaget. Därför är det viktigt att komma ihåg att köra effektivt och bränslesnålt. Traditionellt har onödig tomgångskörning varit en stor bov vad gäller bränsleåtgång. Det finns flera sätt att minska tomgångstiden. På nya maskiner har det börjat dyka upp automatisk avstängning av motorn när den gått på tomgång en viss tid. Att ändra förarnas beteende är en annan möjlighet. Det räcker med en uppvärmningstid på fem minuter före arbetets start, och maskinerna behöver inte stå på tomgång under raster. – Hur mycket maskiner i Sverige går på tomgång varierar mellan 15 och 80 procent. Jag brukar säga att alla maskinförare kan sänka sin tomgångskörning med tio procent. Det hävdar Urban Gustafsson som arbetar med Eco Operator, Swecons förarutbildning i sparsam 64 MASKINENTREPRENÖREN 5/2015 körning. Han pekar även på att onödig tomgångskörning påverkar maskinens värde. – Det många inte tänker på är att tomgången sliter på maskinen och hamnar som tid på timräknaren. Det påverkar andrahandsvärdet negativt. Om maskinägaren har ett satellitbaserat övervakningssystem kan det användas för att hålla koll på tomgångstiden i företagets maskinflotta. Då kan man se vilka maskiner som har mycket tomgång, och se om kanske arbetssätt kan ändras för att minska tomgången eller om det behövs mer utbildning av förarna. Även förarteknik kan ha stor påverkan på bränsleförbrukningen. Caterpillar gjorde ett test där en nybörjarförare och en erfaren förare utförde www.maskinentreprenoren.se t spara rävarene intntn e be ehöh verv lyyftata a brä släns e.le Att fyllaylla skopan t sko nntilli Foto: Caterpillar