Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö ELLENS NATTBOK
Helgen den 13-15 september samlas ännu en gång ko
nsumenter, livsmedelsproducenter och landets ledande företrädare/beslutsfattare i Växjö för den stora matfestivalen MAT2012. Festivalens projektledare Calle Sand berättar mer. MAT2012 på. Ugångspunkten för årets festival är en hållbar svensk livsmedelsproduktion, med Mat2012 som den ledande mötesplatsen för den närproducerade, småskaliga och hållbara måltiden. – I grunden är konceptet detsamma som förra året, det visade M ju sig onekligen fungera ganska bra, säger Calle och ler. Vi har naturligtvis tagit lite lärdomar av MAT2011, bland annat har vi gjort tältet på Stortorget större. På så sätt kan vi få ett bättre flöde för besökarna och det kommer att krävas, då vi har över 80 matproducenter på plats. Under festivalen, som pågår mellan torsdag och lördag, kommer det att hållas konferenser och seminarier i massor, i ämnen som Hållbar offentlig mat, Framtidens matlagning, Mat och hälsa för äldre och Mat och mindfulness. Utöver detta blir det workshops, den nationella finalen i den prestigefyllda tävlingen Unga Ekokockar, samt inte minst Matmarknaden på Stortorget, som kanske är det som tilldrar sig mest intresse från allmänhetens sida. Och intresset för mat, som fullständigt exploderat de senaste åren, har knappast minskat, men paradoxalt nog saknas det ändå en hel del kunskap om matens ursprung och om vilken väg den faktiskt tar innan den hamnar på vår tallrik. Där har MAT2012 en folkbildande uppgift, menar Calle. – I grundtanken bakom festivalen ligger på många sätt den här känslan av att man blir lurad som konsument. Många producenter använder mer eller mindre fula tricks för att marknadsföra sina AT2012 är den naturliga fortsättningen på förra årets festival (MAT2011), som med sina drygt 35 000 besökare blev en större succé än någon vågat hoppas produkter som någonting de inte är, dvs genuina råvaror. Det är inget olagligt i det, men man kan väl kalla det bedrägligt beteende. Vi vill ge folk en återkoppling till hur mat faktiskt blir till och vad man kan göra för att stötta de producenter som tar sitt ansvar. Man ska inte skriva folk på näsan, men vi vill skapa medvetenhet om de här frågorna och få folk att kanske titta en extra gång på det de köper. MAT2011 gav ett ordentligt eko i landet i stort, menar Calle, kanske mycket tack vare att den här typen av festival – där man inte bara fått ihop ett spännande program, utan också lyckats samla i stort sätt samtliga nyckelpersoner inom bransch och myndigheter – faktiskt saknats tidigare i Sverige. Vad som dock förvånade Calle var vilket kontroversiellt ämne man tagit sig an. – Det finns några falanger inom matsverige som verkligen inte kan mötas, säger Calle med en suck. Det kan handla om konventionell matproduktion kontra ekologiskt, eller storskalig produktion kontra småskalig, men vår tanke har alltid varit att ta upp frågor även om de är obehagliga. Matbranschen är mäktig även i Sverige, och med böcker som Matens Pris och den färska dokumentären Big Boys Go Bananas (google it, folks) i åtanke undrar man om Mat2012:s kontroversiella tema även gjort att man stött på motstånd från industrin? – Det har vi faktiskt inte märkt av alls, säger Calle. Däremot har jag aldrig jobbat med något annat evenemang – och jag har jobbat med den här typen av grejer hela mitt vuxna liv – som har väckt så mycket känslor. En intressant grej är dock att vi förra För fullt program och ytterligare information, se www.mat2012.se. s TEXT: OLA KARLSSON FOTO: CHRISTINA ERLANDSSON året hade bokrelease på Matens Pris under festivalen, och dessutom hade författarna Malin Olofsson och Daniel Öhman som moderatorer. Vi hade ingen aning om vilket genomslag boken skulle få, eller att Malin och Daniel skulle få Stora Journalistpriset för den ett par veckor senare, så det var ett rent lyckokast. Malin kommer för övrigt att medverka även i år. De positiva reaktionerna på förra årets festival har naturligtvis sporrat arrangörerna och man har redan börjat planera för nästa års festival. För ämnet mat är trots allt ständigt aktuellt. –Vi visste ju någonstans att det här var ett ämne som folk tyckte var viktigt, och dessutom har det alltid saknats ett multidimensionellt evenemang av det här slaget – ett evenemang som vänder sig både till den breda publiken och branschen blir dessutom ett oerhört kraftfullt kommunikationsverktyg. Växjö är också idealiskt storleksmässigt, samtidigt som City är en väldigt bra arena att jobba på. I framtiden hoppas vi också att vi ska kunna utnyttja hela stadskärnan för olika workshops och liknande, lite som Stadsscen fungerade. Visst vore det skitcoolt att se någon stå och slakta en gris på Båtsmanstorget, till exempel (skratt)?
Nöjesnytt Växjö ACCESSOARER
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö FILMKOLLEN
Nöjesnytt Växjö SERIER