Printing Friends 1
1975 myntade den amerikanska managementkonsulten
Vincent E. Giuliano begreppet ”det papperslösa kontoret”. Mer än 40 år senare förefaller visionen mer avlägsen än någonsin. Det förnybara materialet som fungerat som en effektiv informationsbärare i över 2000 år ser ut att hålla ställningarna ett bra tag till. Ökad miljömedvetenhet och ny forskning har öppnat upp dörren för en rad nya användningsområden. Kläder, möbler, plåster och blöjor - nästan allt man kan göra av plast kan man idag göra av papper! För Sverige innebär det nya möjligheter. Som ett av världens mest betydande skogsländer är den svenska pappersoch massaindustrin sedan länge en av våra viktigaste exportgrenar. – Den svenska pappersindustrin ligger väl till i den här utvecklingen. Det beror bland annat på att vi i Sverige har lämplig vedfiber och ett stort kunnande med lång tradition för att tillverka produkter av hög kvalité, säger Marianne Svensén, Skogsindustriernas branschekonom, i en intervju i tidningen Skog & Industri. Artikeln i Skogsindustriernas branschtidning ger en rad kittlande exempel på innovativa lösningar från svenska pappersbruk och leverantörer. Som Iggesunds Invercote, en blekt kartong som bland annat används av cognactillverkaren Camus. Marknadschefen på det franska prestigevarumärket menar att förpackningar är viktiga för varumärket genom att, utöver själva funktionen, inkludera en känslomässig dimension: FOTO: Anna Velikova – Det handlar om att köpa en dröm, förklarar han. Invercote består av flera skikt, vilket ger en god grund för designers att experimentera med nya former och nya trycktekniker. Ett annat exempel är Moët & Chandons Twinkle Box som med hjälp av en så kallad foliering kan hålla en flaska champagne kyld i upp till två timmar. Den prisbelönta kartongen tillverkas av Stora Enso som också vunnit pris för sin barnsäkra Nicorette förpackning. Trenden med nya användningsområden märks också inom förvaring. Svenska affärskedjor som Granit samt Ordning och Reda finns numera i många delar av västvärlden, bland annat i New York. Webbshoppar som svenska Paper of Course säljer en mängd föremål gjorda av papper: vaser, lampor, smycken, laptopfodral, etc. Papperstrenden bland designers inleddes för några år sedan i Asien berättar Frida Ramstedt som driver Trendenser, en av landets större bloggar för inredning och design. – Egentligen började det med att asiatiska konstnärer gjorde dekorativ konst av papper. Det har sedan spridit sig och allt fler formgivare har upptäckt materialets fördelar. Papprets miljövänliga egenskaper är något vi längtar efter just nu. Vi kan inte fortsätta konsumera material som inte är återvinningsbara och förnybara, säger Frida Ramstedt i tidningen Skog & Industri. 11