”Tidtabellen är vårt löfte till resenärerna och f
acit på hur väl vi lyckas utnyttja järnvägsnätets resurser”. Bertil Hellgren, chef för tidtabellsplanering på SJ. KONSTEN ATT SKAPA EN TIDTABELL De flesta av oss har någon gång letat i en tidtabell – på papper, i telefonen, eller via webben – för att finna det bästa alternativet för en resa. Men handen på hjärtat, har du någon gång funderat på hur det går till att skapa tidtabellen? Det är en komplicerad process som har sin alldeles egen, ja just det, tidtabell. avgångar i det nationella järnvägsnätet i avgångar. Kort och gott, många tåg blir tänkare för att inse att de som konstruerar tidtabellen och som skapar ordning i detta myller av avgångar och ankomster måste hålla tungan rätt i mun. na och den är facit på hur väl vi lyckas utnyttja järnvägsnätets resurser, säger Bertil Hellgren, som är chef för tidtabellsplane Han leder den grupp på cirka tio perso 8 ner som ansvarar för att skapa tidtabellen. Det är ett arbete som pågår i princip utan uppehåll under året. När en ny tabell träder i kraft, vilket sker den andra söndagen i december varje år, är man redan igång med förberedelserna för nästa upplaga. Trafiken på våra järnvägsspår är mer intensiv än någonsin och det är många varje år ansöker samtliga trafikföretag hos Trafikverket om utrymme. Och även om man konkurrerar har alla samma grund bästa möjliga service. Det är många faktorer som ska sys ihop till en enhet och en viktig bas för kunskap är statistik om resenärernas resvanor, önskemål och prioriteringar. Ledord: samordning Tidtabellsplanering är en dragkamp mellan undersökningar vet vi mycket om resenä rernas prioriteringar och förväntningar. mer punktlighet, sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting, sedan kommer ännu mera ingenting och först därefter kommer kortare restider, snygga och rena tåg och andra faktorer.