Loading...
Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73 N u kommer vi till bilkörninge
n och dess likheter med golfen. Är du en av dem som kör bil med en spänd körställning? Upplever du spänning i axlarna? Håller du ratten i ett krampaktigt grepp? Om så är fallet gör du det förmodligen för att du därmed tror att du har bättre kontroll över bilen. Eller sitter du avspänt i stolen med avslappnade armar och ett lätt men stadigt grepp om ratten, trygg i vetskapen att du har maximal kontroll över bilens färdriktning trots ett minimum av fysisk insats? Det är i det senare exemplet kontrollen över din golfsving är som allra bäst: En stabil men lätt avslappnad känsla i armarna och axlarna. Greppet om klubban motsvarar greppet om bilens ratt. Du ska ha bra kontaktyta med "ratten" så att du upplever kontakten med och inflytandet över framhjulen (=Klubbladet). Del 9 änk efter nu. När du till exempel styr bilen till vänster - gör du det med händerna eller med en kombinerad hand/arm-enhet? När du känner efter kommer du fram till att händerna är armarnas kontaktpunkt med ratten men kontrollen - och därmed styrningen - kommer via en arm-rotation- rörelse. Denna rörelse kallar vi på golfspråk för '"release". Det betyder att den både frigör energi till klubbhuvudet och hjälper klubbladet att komma tillbaka till den önskade positionen vid träffpunkten. Om du vill slå bollen till vänster tillåter du armarna att rotera litet tidigare i framsvingen. Likaså kan ett slag till höger hjälpas fram med en litet senare rotation i armarnas rörelser under framsvingen. pplev att du kontrolle- rar dina slag genom att du rott ar armarna tidigare eller sen; re i framsvingen. Precis som du styr din bil - håll i ratten (= klul bans grepp) och rotera armarna som, när du kör bil. Notera hur klubbans blad följer armarnas rörel- ser recis som framhjulen på din bil. SVENS, GOLF •9/1993 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92