HSB Uppdraget Stockholm 1
aktuellt fr n sb sto khol å hsb s c holms län sam
tidigt. Då kan det behövas professionellt stöd, och vi märker att det är väldigt uppskattat och att medlemmarna litar på oss, säger Petrus Jansson. När de boende sedan flyttat in och installerat sig väljer man en blandad styrelse bestående av både tjänstemän från NYBO och de boende i huset – en konstellation som i sin tur är verksam i ungefär två års tid. – Vi är med under hela resans gång, ända tills garantibesiktningen är genomförd, och ser till att medlemmarna får det som beställts. Efter den här tiden är de boende redo att själva sköta styrelsearbetet, och skulle styrelsen vilja ta över arbetet i ett tidigare skede är det självklart helt okej för oss, säger Petrus. HSB BRF STINSEN ÄR en nybildad bostadsrättsförening i Blåsut, söder om Stockholm, som kommit igång med styrelsearbetet tack vare NYBO – och de är mycket nöjda med stödet de får. – Det har hjälpt oss mycket. Ingen av oss boende hade tidigare erfarenhet av styrelsearbete i en så här stor förening, så det känns väldigt bra att det finns tjänstemän från HSB kvar i Carlo de Sanctis styrelsen, som kan dela med sig av sina erfarenheter och stötta oss. Det fungerar jättebra, säger Carlo de Sanctis från Brf Stinsen. I vilka frågor känner du att NYBO är till störst hjälp? – Jag skulle säga att det är i de som är kopplade till ekonomi. Det kan vara svårt att ha koll på alla ekonomiska termer, excel-dokument och hur allt hänger ihop om man inte har jobbat med redovisning tidigare. Sen har de också varit ett stort stöd i att guida oss i vart man ska vända sig vid specifika frågor. I vilka fall ska man vända sig direkt till HSB, när ska man kontakta kundtjänst och så vidare. l Stöd för nya HSB-föreningar Ulph Lundgren, fastighetschef, spelar en viktig roll i de nybildade föreningar som är kopplade till HSB Södertörns nyproduktion. Ulph Lundgren – Tillsammans med mina kollegor hjälper jag de medlemmar som köpt bostad och flyttar in. Jag sitter dessutom ordförande i föreningen under ungefär ett års tid, från inflyttning till ordinarie stämma, säger han. Under det året utbildar Ulph styrelsen, så att de känner sig trygga i styrelsarbetet och så småningom kan hantera alla frågor på egen hand – en tjänst som genom åren fungerat bra och visat sig väldigt uppskattad. ”Man måste skapa förståelse för att styrelsearbetet görs för det gemensammas bästa. ” – Vi hjälper styrelserna att förstå hur allt fungerar och lär dem hur de ska administrera föreningen. Tillsammans lägger vi upp en plan och går igenom viktiga delar som exempelvis bokslut, underhållsplan, vilka moment fastighetsskötare tar och så vidare. Vi är med och stöttar så att de har full koll på hur HSBs idé kring bostadsrätten är uppbyggd, berättar Ulph. Vilka är de största utmaningarna? – Jag skulle säga att det handlar HSB brf Stinsen rymmer 116 lägenheter och inflyttningen startade i augusti 2019. om att bygga förtroende och på ett pedagogiskt sätt förklara modellen bostadsrätt. Det handlar om ett kollektivt ägande och man måste skapa förståelse hos medlemmarna för att styrelsearbetet görs för det gemensammas bästa. l uppdraget #2 / 2020 Foto HSB