Butik & Köpcentrum 1
Kommersiella kantareller.... INNEHÅLL NUMMER 2 20
15 Nyheter inom Butik & Köpcentrum SIDAN 4 Centrum - Intressant mix i Utopia SIDAN 12 Galleria - Lejonet får ansiktslyftning SIDAN 16 Mässa - Tre mässor samlade e-handlare SIDAN 18 Handelsplats - Amhult Centrum SIDAN 20 Hissar - Hissar, höghus och samhällsbygge SIDAN 22 Parkering - Mall of Scandinavia SIDAN 24 Digitalt - Digital goes Global SIDAN 26 Butik - Bergvik affärshus SIDAN 29 Som svampar ploppar de upp ur marken för att efter att ha gjort sitt lika snabbt försvinna igen. Vi talar om de tillfälliga butikerna, det som kalllas ”pop-up stores”. Att översätta dem till ”upploppsbutiker” är möjligen olämpligt då associationen leder till våldsamheter. Men avsikten är inte helt väsensskild från denna tanke. Dessa butiker ska när de dyker upp skapa extra intresse och folktillströmning på gränsen till bilden av en extrem rea där man slåss om utbudet så stråna ryker. I de svamptider som nu råder undrar man om hela vår kommersiella miljö håller på att förvandlas till en mässa med tillfälliga montrar och showrooms, som kanske har någon workshop inbyggd i kalendern. Nyss ställde exempelvis ett belysningsföretag upp ett tillfälligt showroom på Norrmalmstorg i Stockholm i syfte att promota sina produkter. Det tillfälliga skapar förstås tankar. Vad innebär det att konsumenter inte från dag till dag vet hur utbudet ser ut? Vad innebär det för innehavare av gallerior att deras hyresgäster bara finns där under en kort tid? Vad innebär det för personal i kantarellbutikerna att de om två veckor ska ploppa upp någon annanstans? Och vad innebär det för arkitekter och byggare? Att mindre fokus läggs på god design eller ännu mer fokus på just det? Och vad innebär svamptänket i relation till ”people flow”, det vill säga hur man rör sig i miljön? Kommer det att skapas helt nya rörelsemönster? Men kanske är inte det tillfälliga ett permanent tillstånd utan kanske är till och med det tillfälliga tillfälligt? Kanske är det blott dimma och röksvamp alltihop? Kanske som i visan: ” Ack, familjen Kantarell lever där i gamman, tills de så en vacker kväll plockas allesamman ” Hans Loord, redaktör BUTIK & KÖPCENTRUM 2 2015 EN NISCHAD BRANSCHTIDNING MOT BUTIK & KÖPCENTRUM Ansvarig utgivare: Chefredaktör: Affärsutveckling: Redaktion: Grafisk form: Omslag: Daniel Hardwick, daniel.hardwick@conventusmedia.se Antonia Hardwick, antonia.hardwick@conventusmedia.se Nicole Heidarzadehe, nicole.heidarzadeh@conventusmedia.se Hans Loord, hans.loord@conventusmedia.se Adville Reklam, ola@adville.se Medverkande journalister: Mathias Jonsson, Hans Loord, Joakim Sjöstedt, Lars Westerlund, Annika Wihlborg Annonsera: annonsera@conventusmedia.se Mall of Scandinavia, bild Wingårdhs Conventus Media House publicerar även: Aktuella Byggen, Nordisk Industri, Nordisk Infrastruktur, Modern Interiör, Nordisk Sport & Fritidsmiljö, Nordisk Energi, Nordisk Papper & Massa, Stockholms Bygg- och Fastighetsmarknad, Lager & Logistik. För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Den som skickar material till Butik & Köpcentrum anses medge elektronisk lagring och publicering. Copyright Conventus Communication AB. Allt eftertryck förbjudes. ISSN: 1101-6922. Utbetalt arvode inkluderar Conventus och Butik & Köpcentrums rätt till elektronisk publicering. Allt redaktionellt innehåll lagras elektroniskt. Externa skribenter, fotografer och illustratörer måste meddela eventuella förbehåll mot elektronisk publicering. Stockholm april 2015. Utges av: Conventus Communication AB, Box 56007, 102 17 Stockholm Besöksadress: Humlegårdsgatan 20, 114 46 Stockholm Telefon: 08-506 244 00 Fax: 08-506 244 99 www.branschnyheter.se Organisationsnummer: 556429-9757 RÄKNA MED ÖKAD LÖNSAMHET NÄR VIAMETRICS LEVERERAR BESÖKSSTATISTIKEN Lär känna kundernas beteenden bättre, hitta styrkor att multiplicera och svagheter att eliminera. Genom att räkna besökare och studera deras beteende får man kvalificerade beslutsunderlag. ViaWeb, vårt egenutvecklade analysverktyg presenteras besöksstatistiken på alla tänkbara sätt, både jämförelsen mellan olika enheter och jämförelse över tid och säsonger. www.viametrics.com BUTIK & KÖPCENTRUM NR 2/2015 3 nr 2 2015 Lejonet får ansiktslyftning Utopia inom räckhåll Att leda in kunden Digital goes Global BYGGNYHETER.SE Världens högsta – hiss! Parking of Scandinavia BUTIK & KÖPCENTRUM NR 2/2015 1 Bild: Hans Loord