Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping På krogen
Nöjesnytt Jönköping Jönköpingsfesten
Nöjesnytt Jönköping Allsång i Gränna hamn
Nöjesnytt Jönköping Trend tjej
Nöjesnytt Jönköping
Nöjesnytt Jönköping Trend kille
Nöjesnytt Jönköping London på allas läppar
Nöjesnytt Jönköping Sommarprylar
Nöjesnytt Jönköping Studentbaler
Nöjesnytt Jönköping Glasstest
Nöjesnytt Jönköping Teknikprylar
BOARDLIFE – Det är mycket lättare att navigera si
g nu då man kan sortera och filtrera som man själv önskar. Det blir lättare att hitta, säger butikens grundare Stefan Bodin. Boardlife, som är en av Sveriges största butiker inom brädsport, har ett omfattande sortiment av longboards, skateboards och snowboards. Förutom det har företaget mycket kläder och skor som passar många olika typer av människor. –Vi har en bred målgrupp där allt ifrån 10-åringar och 60-åringar besöker vår butik, vilket medför att vi har ett skönt utbud av kläder. Stilmedvetna kan hitta något, men även de som bara vill ha lite schyssta kläder. Vi har ett dressat sortiment för kontorsdagar, men även mycket för de slappare dagarna. Vi har kläder för alla livsstilar helt enkelt. I samband med ettårsdagen var det alltså dags att uppgradera hemsidan och ge den en ny och smidigare navigation. Förutom detta har Boardlife även tagit tillfället i akt att introducera en unik och alldeles ny funktion, som visat sig vara väldigt populärt bland kunderna. – Man kan bygga sin alldeles egen skateboard, longboard eller snowboard och det är unikt koncept för hela Europa. Det ger en bra service till kunderna när de får möjligheten att sätta ihop sitt eget paket med egna komponenter. Det har varit populärt sedan introduktionen i maj, vilket är jättekul! ■ F TEXT & FOTO: EMELIE MAKRILL I BELTSTORE.SE slutet av april lanserades Belstore.se, en nätbutik fylld med egendesignade och handgjorda bälten och skinnaccessoarer. Bakom satsningen står entreprenörerna Hillevi Magnell och Johan Stockhem. – Vi vill att våra produkter ska hålla hög kvalité och produceras under sjysta föhållanden, berättar Johan. Sedan erbjuder vi också kunderna möjligheten att specialutforma sitt eget bälte utifrån vårt sortiment. Att kunna designa sitt ett eget bälte och få det precis så som man vill ha det är en av anledningarna till att Hillevi och Johan startade Beltstore.se från första början. – Vi har båda känt att det saknas sjysta bälten och skinnaccessoarer på marknaden, säger Hillevi. Johan, som har erfarenheter inom marknadsföring och försäljning, förklarar att de båda också känt en stark längtan efter att driva ett eget företag och skapa något tillsammans. När de kom i kontakt med en skinnhantverkare i Småland föll bitarna på plats. Resultatet är en butik med ett brett sortiment av skinnprodukter. Här finns allt från nyckelringar till mobilväskor och skinnförkläden, men den gemensamma nämnaren är materialet och passionen för det dem gör. Läder är ett spännande material, berättar Hillevi, som har en bakgrund inom form och skapande. – Det är tidlöst, blir snyggare med åren och klingar kvalité, säger hon. Skinnet köps in från Frankrike och Italien, men att de slutgiltiga produkterna tar form i Småland ser Hillevi och Johan som ett stort plus. –Vi får möjligheten att vara med i produktionen och testa oss fram till de rätta produkterna, säger Johan. Just nu ligger Hillevis och Johans fokus på att etablera Beltstore.se men de blickar redan framåt. – Vi ser det här som ett långsiktigt projekt med utvecklingspotential. Att skapa ett eget märke och sälja på Beltstore och i andra butiker skulle kunna bli nästa steg, berättar Hillevi. ■ TEXT: KARIN THORELL ör ett år sedan öppnade brädsportsbutiken Boardlife uppe vid A6 Center. I samband med ettårsdagen i maj släppte butiken en smidigare och mer lättnavigerad version av sin gamla webshop. SAX IN THE CITY M FIRAR 2-ÅRSJUBILEUM ålet var att skapa långsiktiga relationer med sina kunder. Samtidigt har det blivit den starkaste drivkraften och främsta anledningen till att fortsätta göra det de gör, menar Sax In The Citys ägare. Namnet på salongen för nog, för de allra flesta, tankarna till TV-serien Sex and the city. Visst har det glamourösa livet på Manhattan inspirerat ägarna till val av namn, men också stilsäkerheten och den självsäkra attityd som serien utstrålar hittar du även här i denna Jönköpingssalong. Det har gått två år sedan den 24-åriga ägarduon Amanda Randau och Sofie Tellman bestämde sig för att satsa på drömmen de båda delade. Den innebar att äga en alldeles egen, mysig salong. Drömmen blev till verklighet med Sax In The City, belägen på Kyrkgatan där kunden erbjuds en paus i en skön atmosfär långt bort från all stress från de höga krav som finns omkring oss. Jag får en pratstund med en av ägarna som blickar tillbaka på de två år som passerat. – Mycket jobb har det självklart varit, men det har varit roligt från dag ett. Hårt slit har resulterat i en härlig kundkrets som vi är oerhört stolta över så allt jobb har verkligen lönat sig, säger Amanda Randau glatt. Att de båda ägarna är unga, åtminstone för att vara egenföretagare, ser de bara som en fördel. – Som ung har du ofta massor av tid att jobba och dessutom sprudlar arbetsenergin på ett annat sätt än när du blir äldre. Att hålla sig uppdaterade är något som salongen jobbar stenhårt med bland annat på Facebook.com/Sax-in-the-city men också genom vidareutbildningar. Senast var teamet i Stockholm för att få koll på de senaste trenderna inom hårfärgning. – Alla råd och tips vi får när vi är ute får vi alltid nytta av på salongen. Jag tror inte det är en tillfällighet att vi har så många modiga kunder hos oss som vill och vågar testa nya frisyrer. Jag tror det bottnar i att våra kunder litar på oss, berättar hon. När jag pratar med Amanda om vad kunder vanligtvis förväntar sig kan jag inte låta bli att själv minnas alla gånger jag burit med mig en skrynklig, urklippt bild och visat för frisören i hopp om att kunna se likadan ut som en viss kändis. Gör du detsamma på Sax In The City kommer du få en uppriktighet som kanske innebär en mild besvikelse i vissa fall. Här får du en ärlig konsultation om hur resultatet kommer att bli. En frisör är som bäst när den är realistisk och det är också då du vågar ge råd till den kunden som känner sig osäker, menar Amanda. Vill en kund klippa eller färga på ett visst sätt kan det i vissa fall krävas både pengar och tid och just därför är det viktigt att inte skapa orimliga förhoppningar hos kunden. En fråga som Amanda Randau har svårt att besvara är vilken kund som är roligast att klippa. Hon menar att de roligaste kunderna är dem som kommer tillbaka. Det är bara då du vet om personen blivit nöjd på riktigt. – Mun till mun kunder är det allra vanligaste hos oss och det är det bästa kvitto man kan få som frisör. För oss betyder en nöjd kund kanske flera framtida kunder och det tar vi tillvara på genom att ge en riktigt bra service. Salongens födelsedag kommer självklart inte gå obemärkt förbi utan firas med fina erbjudanden. Under hela vecka 29 får alla kunder 20 procents rabatt på alla behandlingar. Som avslutning på jubileumsveckan kommer en kundkväll att hållas på salongen för gamla och nya kunder. Detaljer om kvällen kommer finnas på facebook. Jag får veta att telefonen redan nu går varm från kunder som vill boka in sig under veckan. Så för den som vill unna sig en förstklassig behandling av något slag till ett rabatterat pris får skynda sig, för det är först till kvarn, eller rättare sagt först till 036– 15 04 00, som gäller. ■ TEXT & FOTO: JULIA RENLI
Nöjesnytt Jönköping Digilistan
Nöjesnytt Jönköping Recensioner