Kanalen 1
2 Åkersberga kanalen nr 35 • vecka 35 • tisdag 30
augusti • 2016 sidan två Veckans krönika Tillbaka till framtiden J ag läste nyligen en artikel om att en av världens största fordonskoncerner planerar att inom fem år massproducera självkörande bilar, utan varken ratt, gas eller bromspedal. Frågan då blir väl vem det är som kör egentligen. I somras åkte jag med en vän i hans nya bil, en exklusiv sportig elbil. Den är fullmatad med ny teknik, står bland annat konstant uppkopplad till leverantören. Några gånger per år så kommer det automatiskt en uppdatering av bilens mjukvara. Enligt uppgift gör den noll till hundra på under fyra sekunder. En ganska potent bil alltså. På väg söderut stannar vi för att tanka, eller vad det nu heter när man laddar batteriet i en elbil och min vän passar då på att visa mig hur han via en app i sin telefon kan köra bilen på parkeringsplatsen, medan vi står bredvid. Den förarlösa bilen kör, backar och svänger via hans tryck på mobiltelefonen. När vi sen ska åka vidare tycker han att det är min tur att köra. Själv sitter jag bakom ratten med armarna i kors och undrar vem det är som kör. Jag får lite känslan av att sätta mig bakom ratten i bilen från filmen Tillbaka till framtiden. På platsen där min egen bil har analoga mätare för hastighet och varvtal finns en skärm som visar… Ja, som visar det som föraren bestämmer är viktigt och relevant just nu. Allt programmeras och ändras via den centralt placerade pekskärmen, stor som en normal frukostbricka. Väl ute på påfarten så tycker min vän att vi kanske ska anpassa oss till motorvägsfart och uppmanar mig att gasa på. Högerfoten åker ner i golvet och resten av kroppen pressas brutalt mot ryggstödet. Bilens prestanda är uppenbart inte överdriven. Nu känner jag mig definitivt som Marty McFly i nyss nämnda film. Emmet Brown vid min sida trycker sedan ett par gånger på den stora displayen och ber mig sen släppa ratt och pedaler. Motorvägen följer landskapet, och bilen följer motorvägen. Själv sitter jag bakom ratten med armarna i kors och undrar vem det är som kör. Jag tror nog att det finns en del hinder på vägen, inte minst juridiska, innan vi har helt självkörande bilar. Men visst var det roligt att åka en sväng till framtiden och tillbaka. Fantastiskt ljus över Solbergasjön i Österåker. Foto: lars Gåre Prioritera Vaxholm för båtpendling Stockholmsregionen växer och med den måste ny infrastruktur och nya transportmedel fram för att människor i hela regionen ska ha snabba, miljövänliga och bekväma möjligheter till pendling. Landstingets budget är klubbad och vi ser fram emot en utbyggnad av sjötrafiken och pendelbåtarna. Pendelbåtarna är det trafikslag som har nöjdast kunder, och är ett av de snabbast växande i Stockholmsregionen. Miljontals människor njuter varje år av att resa på Stockholms vattenvägar. Vaxholm växer och att locka fler vaxholmare att åka kollektivt, inte minst med båt, är viktigt för framtiden. Med snabba, miljövänliga båtar, som den som landstinget nu testar, så kan Vaxholm få en modern båtpendling direkt in till Stockholm. Rindö och Vaxön bör prioriteras för båtpendling. På så sätt kan vi avlasta och effektivisera befintlig trafik både på land och till sjöss. Pendelbåtar är dessutom överlägset bäst trafikslag för transport av cyklar, barnvagnar och andra stora föremål. När cyklingen blir mer och mer populär är det självklart att stödja båtpendling också ur det perspektivet. Det initiativ till båtpendlingstrafik från Rindö hamn i Oskar Fredriksborg till Nybroplan som just nu pågår är väldigt lovvärt och blir intressant att följa upp. Bygg fler trygghetsboenden Bostadsbristen har varit uppe till debatt många gånger där man bl a angett reavinstskatten som ett skäl till att många inte säljer sina hus. Min fru och jag är i 80-årsåldern och har de senaste åren fått problem med rörligheten. Vi bor i eget hus men har tittat på en del lägenheter som alternativ. Vi hittade en typ av boende som kallas "trygghetsboende" som vi tror skulle passa oss. Problemet är då att det är kö i ungefär fyra år innan det kan finnas en lämplig lägenhet. Jag vet dessutom att många sitter i samma situation som oss. Poängen är att om vi äldre som ännu inte behöver få plats på ett äldreboende kunde hitta ett trygghetsboende med bra kvalitet så skulle många villor komma ut på marknaden och bli tillgängliga för barnfamiljer. Det är också så att det i trygghetsboenden förutom tillgång till viss hjälp normalt finns matservering och aktivitetsrum vilket leder till att man får nya vänner och någonting att göra. Vi bor i Österåkers kommun men problemet är inte unikt för vår kommun utan det ser säkert ut ungefär lika i många andra kommuner. ANDERS G JAKOBSSON redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN Slutsatsen är att det borde byggas fler trygghetsboenden av god kvalitet för hyfsat friska pensionärer och friställa andra boenden Skärgårdskommunen Sture Olsson Verkställande direktör: Stefan Söderberg ansVarig utgiVare: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se REDAKTÖR: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se FörSäLjnIng: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Åsa Hederstedt - asa.hederstedt@fixmedia.se TexT-AnnonSMATerIAL: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se ProdukTIon: jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se • Lena emmoth - lena.emmoth@fixmedia.se TryCkerI: Pressgrannar AB 2016 TryCkuPPLAgA: 22.381 ex distribution: Posten - 21.881 ex • utdelas till samtliga hushåll i österåker och Vaxholm. Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se Många andra storstadsregioner använder vattenvägarna mer och bättre än Stockholm, det borde vi lära av. Centerpartiet är villigt att satsa på smart och effektiv båttrafik. Vi hoppas att fler partier följer efter och ser möjligheterna att utöka Stockholms nya och populära båttrafik. Gustav Hemming (C) Miljö- och regionplaneringslandstingsråd Stockholms läns landsting Malin Forsbrand (c) Vice ordförande kommunstyrelsen i Vaxholm Ett stort slag i luften Regeringen aviserade nyligen att läs och skrivförståelsen ska fås att öka genom att höstlovet döps om till läslovet och att man i samband med det skjuter till fem miljoner. Utslaget per elev i landet blir det cirka fem kronor. Definitionen på ett stort slag i luften kan inte bli mycket tydligare än så. Detta ska ställas mot Alliansen i Österåkers satsning, där vi 2014-2019 gör en fokuserad resursförstärkning på läs- och skrivförståelse i årskurserna 1-2 på fem miljoner bara för vår kommun, vilket blir cirka 800 kr per elev och läsår. Regeringens extra femkrona känns i det sammanhanget rätt futtig och indikerar att frågan kanske inte hanteras av den rödgröna regeringen med den prioritet den faktiskt borde. Michaela Fletcher (M) Kommunstyrelsens ordförande DEBATT & INSÄNDARE Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. Maila oss på debatt@fixmedia.se eller redaktionen@fixmedia.se Kultur för äldre Sök projektbidrag senast den 15 september. Information om vem som kan söka och hur man gör fi nns på osteraker.se/kulturbidrag