Stenkoll 1
FOU Exempel på visualiseringsplattform. mätdata r
egistreras även med tidpunkter och målet är att klassa data för att ljudet ska kunna identifieras och återkommande problem åtgärdas. Projektets bullermodell nås förstås digitalt, på en hemsida, där intressenter med olika informationsbehov kan välja vad de vill ha visualiserat. – Det kan handla om boende i närområdet, tillsynsmyndigheter, beställare, entreprenörer och underentreprenörer – alla kan nå den information som är relevant för just dem, säger Moa Ljörnlund. – Totalt, med de verktyg som projektet tar fram och de bullerdämpande åtgärder som redan finns, tror vi att vi kan sänka bullernivån med i genomsnitt 10 dB, avslutar Josefin Hamrefors. Inom projektet hålls en första pilotkurs riktad till entreprenörer i mars 2021. Kursen kommer att ge insyn i vilka tekniska och arbetsmetodsmässiga möjligheter som finns för att uppfylla bullerkrav, och hur man kan använda sig av realtids övervakning. TYSTARE TÄTORTSNÄRA KROSSNING OCH MASSHANTERING Theodora Bjarkadottir I projektet, som slutförs och utvärderas under nästa år, ingår sex arbetspaket. • Projektledning (Tyréns) • Utveckling av beställarstöd för kravställning bullerdämpning (Ecoloop) • Modellutveckling – bullerberäkning, rapportering, visualisering (Tyréns) • Fältstudiebesök – långtidsmätning och återkoppling (Tyréns) • Kommunikation, resultatspridning och jämställdhet (Ecoloop) • Utbildning och handbok för entreprenörer Moa Ljörnlund Projektpartners är, förutom Tyréns och Ecoloop, ABT Bolagen, Maskin Mekano, Sveriges bergmaterialindustri, Stockholms stad och Tyresö kommun. 40 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 155