HSB Uppdraget Stockholm 1
”Vi i styrelsen arbetar med att göra våra informa
tionskvällar intressanta och roliga” tog drygt ett år. Samtidigt fick styrelsen reda på att även de tio år gamla balkongerna behövde bytas. – Den processen gick väldigt bra och smärtfritt med medlemmarna. Problemet var att vi pressade in ett fönsterbyte samtidigt så att det skulle bli klart innan balkongerna. Och där fick vi stora problem, men inte med medlemmarna berättar Paul Ferm. Att byta fönster i kulturminnesmärkta hus omgärdas av en mängd regler. Efter många vändor tillsammans med Nacka kommun, entreprenören och arkitekten hittades fönster som uppfyllde alla instansers olika krav på utseende, konstruktion och miljöhänsyn. I slutändan, efter ett flertal informationsträffar, blev alla nöjda och en enhällig stämma valde sedan samma entreprenör till balkongerna som hade gjort fönsterarbetet. – Informationskvällarna tillsammans med medlemmarna har varit väldigt viktiga i det här arbetet. Vi i styrelsen arbetar med att göra våra informationskvällar intressanta och roliga. Beroende på vad som är på gång i föreningen bjuder vi in arkitekter, byggbolag eller revisorer, så att medlemmarna kan ställa frågor om exempelvis de nya balkongerna. Tidigare dök inte så många upp men nu kommer kanske 150-200 personer på våra stämmor och informationskvällar och stämningen är på topp, säger Paul Ferm. NU STUNDAR ETT stambyte. Man har valt att inte riva ut föreningens alla 373 kök utan istället dra upp nya stammar, vilket väckte jubel bland medlemmarna när det presenterades. Det innebär inte bara mindre stök och en mycket snabbare process – det sparar pengar också, då det kostar drygt 35 miljoner i stället för de 120 som ett traditionellt stambyte skulle gått på, enligt Paul Ferm. På HSB brf Agatens webbplats finns nu tidplaner HSB BRF AGATENS TIPS FÖR LYCKAD KOMMUNIKATION → Ljug aldrig och var inte rädd. Transparens och uppriktighet är oerhört viktigt – säg inte att ekonomin är bra om den inte är det. → Arbeta i flera olika kanaler. Vi har ju våra digitala informationsskyltar och månadsbrev, men sätter även upp brevet i pappersform vid entréerna. Vanligtvis skriver vi på svenska, men vi använder engelska och även arabiska vid behov. Föreningens fönster, återställda i orange som var originalfärgen. → Se till att ha en bra fastighetsförvaltare. De som inte vill kontakta styrelsen mejlar ofta förvaltaren i stället, så där kan många frågor fångas upp. för stambytet, olika kontaktpersoner plus en FAQ som uppdateras. Men, kommunikationen med medlemmarna sker på fler plan än så, berättar Paul Ferm: – Sedan ett par år har vi ett passersystem med porttelefoni i varje port där det också ingår informationsskyltar. Utöver att boka tvättstuga, övernattningslägenhet och festlokal kan man läsa nyheter från föreningen. Vår plan för 2021 är att skapa en ny, mer användarvänlig webbplats, samtidigt som de digitala månadsbreven fortsätter att komma ut, men det är också viktigt att vi fortsätter att ta oss tid för personliga samtal med medlemmarna ute på gårdarna! l → Det passar inte alla att ställa sig upp inför en folksamling. Vi fick in en massa intressanta synpunkter i samband med att vi ordnade poströstningsstämma på grund av Corona. → Ha en fast tid när de boende kan prata med styrelsen. Det är viktigt att finnas där för att prata med medlemmarna och svara på frågor. Vi har en stående tid varje vecka då någon ur styrelsen finns tillgänglig. #1 / 2021 uppdraget Foto Paul Ferm