Nordisk Infrastruktur 1
á alla som jobbar med frågan. – STRING lämnade re
missvar till nationellplan och genom intensiva strategiska diskussioner lyckades organisationen få den dåvarande regeringen att inse betydelsen av ett fungerande stråk mellan Göteborg och Oslo, säger Charlotta Lundström. Den 7 juni 2022 gav den svenska regeringen Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Jernbanedirektoratet i Norge utreda förutsättningarna för åtgärder på järnvägsstråket Göteborg-Oslo. När den moderatledda regeringen tillträdde i höstas valde de att lägga om växlarna för järnvägsinfrastrukturen och avbryta flera järnvägsprojekt, men Alexander Hellervik, Trafikverkets projektledare för regeringsuppdraget för järnvägen Göteborg, bekräftar att utredningen fortfarande pågår. – Ja, utredningen pågår och den ska vara färdig den 1 oktober i år. Tillsammans med Jernbanedirektoratet tittar vi på marknadsmässiga förutsättningar samt kostnadsbedömningar för både små och stora åtgärder. – Vi kommer att redovisa bedömningar av vilka åtgärder, utifrån fyrstegsprincipen, som ger bäst måluppfyllelse för de transportpolitiska målen och vilka som är mest angelägna, förutsättningarna för genomförande av dem, samt deras konsekvenser. Exakt vilka åtgärder som kommer att redovisas är för tidigt att säga i detta skede enligt Alexander Hellervik, men han berättar att åtgärderna kommer beskriva hur trafik och infrastruktur kan utvecklas etappvis på både norska och svenska sidan. – Detta innebär att vi även tittar på förutsättningarna för dubbelspårsutbyggnad på vissa delsträckNORDISK INFRASTRUKTUR nr 4 2023 Göteborgs Hamn är inte bara Sveriges största hamn utan även Norges största containerhamn när det kommer till export och import. FOTO: GÖTEBORGS HAMN or. Oavsett resultatet av utredningen är det viktigt att betona att detta handlar om planering i ett tidigt skede. – Innan några större åtgärder kan genomföras behöver dessa prioriteras i en kommande nationell plan. Dessutom måste en formell fysisk planläggning, järnvägsplan, genomföras, förklarar Alexander Hellervik. Norska kostnadskrav Under senhösten valde Norges transportminister Jon-Ivar Nygård att släppa ett pressmeddelande där han meddelade den norska regeringens ställning kring Trafikverkets och Jernbanedirektoratet gemensamma utredning. – Järnvägen mellan Oslo och Göteborg har kapacitetsutmaningar. Trafikverket har redan börjat titta på möjliga åtgärder och nu ska Jernbanedirektoratet samarbeta med dem i denna fråga. Vi vill att fler resenärer och varor ska transporteras grönt över svenska gränsen, förklarade transportminister Jon-Ivar Nygård. Den norska regeringen slår samtidigt fast att den ekonomiska situationen, med inflation och ökade utvecklingskostnader, gör att det i dagsläget inte är aktuellt att bygga sex mil sammanhängande dubbelspår till den norska orten Halden, 33 kilometer från den svenska gränsen. Nära gränsen ligger dessutom de branta Tistedalsbackarna som begränsar godstågens vikt, och som i vissa fall kräver extra påskjutlok. Om Trafikverkets och Jernbanedirektoratets utredning inte resulterar i att den svenska och norska regeringen beslutar om en statsfinansierad utbyggnad av dubbelspår på sträckan står STRING redo med en lösning. I februari höll STRINGs politiska forum ett rådsmöte i tyska Kiel där de politiska företrädarna slog fast nya initiativ för att skapa en grön megaregion. En av sekretariatets främsta uppgifter under 2023 är att skapa ett affärskonsortium á 29