Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: GRÖNT ÄR SKÖNT!
Nya Dimensioner RAPPORT FRÅN DET BELÄGRADE STÅLVER
KET I UKRAINA
Nya Dimensioner NOTISER
Nya Dimensioner INRE HAMNEN I NORRKÖPING: ETT LYCK
AT TREPARTSSAMARBETE!
Nya Dimensioner SÄKERHETEN FÖRST PÅ BE
Nya Dimensioner GRÖNT STÅL FRÅN NORR
FOSSILFRITT STÅL FRÅN NORR DEN GRÖNA OMSTÄLLNINGE
N VAD? H2 Green Steel bygger ”grönt” stålverk VAR? Norra Svartbyn i Boden NÄR? Första leveransen är planerad att ske under 2025. BE Group är en av de intressenter som skrivit avtal med H2GS H2 Green Steels site i Boden. Härifrån kommer den första leveransen av fossilfritt stål att ske i slutet av 2025. – Att hjälpa små- och medelstora bolag, som oftast inte köper stål i stora kvantiteter, att köpa fossilfritt hållbart stål till konkurrenskraftiga priser är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete, konstaterar BE Groups vd och koncernchef Peter Andersson. I dagsläget står stålindustrin för omkring åtta procent av världens totala CO2-utsläpp. Anne Graf menar att omställningen till en fossilfri stålproduktion är något av en ödesfråga både i Europa och resten av världen. Hennes förhoppning är att all stålproduktion ska vara grön i framtiden. – Vi gör det här för att vi anser att det är viktigt, och vi vill att andra ska följa efter oss så att vi kan hjälpa till att rädda vår planet, säger hon. OKÄND MARK Att bygga ett stålverk är lite som att ge sig ut på okänd mark. Senast någon gjorde det i Europa var nämligen 1969, berättar Anne Graf. Nu är det dessutom en helt ny teknik som ska provas. Det nya stålverket i Boden kommer att drivas med vätgas. Rent praktiskt kommer processen att gå till så här, förklarar Anne Graf: – De två komponenter som behövs för att producera grön vätgas är vatten och el. En stor del av elen produceras med vattenkraft från Lule älv. Med hjälp av vätgasen reduceras järnmalmen till järnsvamp, som sedan läggs i en så kallad ljusbågsugn tillsammans med järnskrot. Efter det skickas det gröna stålet till valsverket där det valsas till plåt. Vilka är då de stora utmaningarna med ett så här omfattande projekt? – Det finns många stora utmaningar, konstaterar Anne Graf. Först och främst krävs det ju att det finns tillräckligt många intressenter som vill vara med och driva på projektet. En annan utmaning är infrastrukturen. Det krävs att vi får tillgång till både järnväg och hamnar. Det är processer som oftast tar väldigt lång tid, men där vi har fått ett väldigt fint stöd från alla håll, berättar Anne Graf. – En tredje stor utmaning är kompetensförsörjningen. Det händer mycket i Norrland just nu, och vi märker att det finns ett stort intresse för att komma upp hit och jobba för oss. För vår del är utmaningen att se till att vi blir en positiv del av hela samhällsutvecklingen här. ”DET HÄR ÄR FRAMTIDEN” På det stora hela är utmaningarna roliga och positiva, menar Anne Graf, som själv har sina rötter i norra Sverige. Efter flera år utomlands, bland annat i London och Bryssel, har hon nu återvänt till Norrland för att bli en del av den positiva utveckling som nu sker. – Det här är framtiden. Vi ser att många stora företag, inte minst inom bil- och byggindustrin, har ett väldigt stort intresse i grönt stål. Det har blivit en självklar del i deras hållbarhetstänk. I slutändan handlar det om vad vi kan göra, att vi kan se våra barn i ögonen en dag och säga att vi gjorde så mycket vi kunde, avslutar Anne Graf. ■ ” Att hjälpa småoch medelstora bolag, som oftast inte köper stål i stora kvantiteter, att köpa fossilfritt hållbart stål till konkurrenskraftiga priser är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete” Peter Andersson. NYA DIMENSIONER 17
Nya Dimensioner NYHETER INOM RÖR OCH BALK
Nya Dimensioner VASS TREKLÖVER: NYA SÄLJARE PÅ BE
GROUP
Nya Dimensioner ANALYS: MER POSITIVT ÄN VÄNTAT
Nya Dimensioner SOMMARENS BÄSTA HEAVY METAL