Samset säljbroschyr 1
Ett enkelt köp Att köpa ett hus från Götenehus At
t köpa ett nytt hus är förmodligen en av de största investeringar som du gör i livet. Vi på Götenehus vill att det ska vara så enkelt som möjligt för dig. Här följer sju steg som beskriver hur ett köp fungerar i stora drag. Intresseanmälan - Alla våra planerade bostäder presenteras på vår hemsida. Där kan du också göra din intresseanmälan och få löpande information om projektet och bostäderna. 1. Säljstart En säljstart hålls där projektutvecklare och kundansvarig tillsammans med mäklaren presenterar projektets område och bostäder. 2. Möte med mäklare Efter säljstart har du möjlighet att träffa mäklaren och få fördjupad information kring bostäderna och hur köpeprocessen går till. Här finns också möjlighet till att boka din bostad. 3. Kontraktsskrivning & betalningsplan När du bestämt dig för att köpa en bostad av Götenehus kallas du till en kontraktsskrivning hos mäklaren. Vid köp av något av våra projektbyggda hus tecknar du två avtal – ett entreprenadkontrakt och ett köpekontrakt. Entreprenadkontraktet gäller uppförandet av huset och köpekontraktet gäller tomten. Kontrakten gäller endast tillsammans och tecknas därför vid samma tillfälle. Betalningsplan - När kontrakten är undertecknade betalas 10% av tomtens köpeskilling. Cirka tre månader innan planerad husleverans betalas resterande del av tomten. Entreprenadkontraktet innehåller en betalningsplan (lyftplan) med fem betalningslyft. Det första lyftet sker när grundläggningen för ditt hus är klar och det sista lyftet görs innan tillträde. Pantbrev - I den mån du behöver ta ut pantbrev sköts detta av den bank som lämnar lånen. Uttag av pantbrev kostar 2% av lånebeloppet. 4. Inredningsval Efter kontraktsskrivning får du tillgång till vår kundportal där inredningsvalen finns presenterade. Vi erbjuder möjligheten att påverka inredningen i bostaden så som ytskikt, kök- och badrumsinredning. Du har även möjlighet att boka ett valfritt personligt möte med kundansvarig på Götenehus där ni tillsammans går igenom inredningsvalen och upprättar en beställning. Kundansvarig finns alltid till hands för att besvara dina frågor kring inredningsvalen och din bostad. Inredningsvalen faktureras i 2 omgångar, 50% vid signering av order och resterande 50% med förfallodatum 5 dagarn innan tillträde. 5. Besiktningar och slutbetalning Inför inflyttningen genomför en oberoende besiktningsman en kontrollbesiktning och en slutbesiktning av din bostad tillsammans med dig och ansvarig från Götenehus. Besiktningarna ska säkerställa att bostaden uppfyller de regler och normer som gäller för nya bostäder samt se till att eventuella fel och brister rättas till. 6. Inflyttning På tillträdesdagen överlämnas nycklar och skötselinstruktioner till dig. Nu övergår ansvaret för huset till dig och du kan flytta in! 7. Eftermarknad under garantitiden Vår eftermarknadsavdelning hjälper dig med dina eventuella garantiärenden. Garantitiden avslutas med en tvåårsbesiktning. 1 2 3 4 5 6 7 25 Intresseanmälan Säljstart Möte med mäklare Kontraktskrivning Inredningsval Besiktningar & slutbetalning Inflyttning Garantibesiktning