Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 11/18 LOFFES TRAILERLOFFES
TRAILER Maskin & SpecialtransporMaskin & Specialtransporter ABter AB BåttransporBåttransporterter Tillverkare av komponenter i grovplåt & slitplåt BM-fästen | Grindfästen | Redskapsfästen Standard & skräddarsytt efter önskemål. Kontakta vår specialist inom området. 0481-442 00 Skålhamravägen 124 • 186 92 VSkålhamravägen 124 • 186 92 Vallentunaallentuna Tel 08-734 96 00 •el 08-734 96 00 • www.loffes.se www.loffes.se WESTERN DUMPERVAGN Den ny f a fa oritenit Den nya avor en för hjulgräför hjulgrävareare Endast en slang för tipp och schaktläm 4/6 mm Hardox 450 i botten Slitplåt på sidorna Rundad botten mot framstammen Bockad 6 mm:s sidoplåt Kraftig toppkarm med skyddsskärm Fjädrande axlar, framflyttade ca 400 mm Justerbar dragögla i höjdled Kraftigt skydd för LED-lamporna Finns i storlekarna 7, 8, 10 & 13 ton Spannmålssidor finns för 10 & 13 ton Etebra Maskin & Vagn AB Tel 036-14 29 69 • www.etebra.nu Bosse Höglund 073- 434 96 06 • Ulf Persson 076-317 38 52 Varm sand testas som halkbekämpning på gång- och cykelvägar Umeå kommun kommer i samarbete med VTI, Umeå universitet och landstinget att testa varmsandning som halkbekämpning i vinter. Under försöket delas staden upp i två områden: ett med varmsandning och ett med traditionell sandning som jämförelse. – Vi har provat varmsandning på vissa ställen under några år och det har fallit väl ut. Nu testar vi på ett större område, säger Torbjörn Sandberg, gatudriftchef i Umeå kommun. Metoden har med framgång använts på större vägar i många år på andra ställen. Den utrustning som Umeå kommun har, och som kan användas på gång- och cykelvägar, är unik i sitt slag. Varmsandning Varmsandning går ut på att sanden blandas med kokhett vatten då den sprids. 16 www.maskinkontakt.se Tanken är att den uppvärmda sanden ska smälta lite av den snötäckta vägytan och sedan frysa fast på ytan. Resultatet blir en sandpappersliknande yta som ger bättre grepp under en längre tid. – Varmsandningen kommer att följas upp med väglagsobservationer, friktionsmätningar, intervjuer av fotgängare och cyklister samt skadestatistik från sjukvården, säger VTIforskaren Anna Niska. Flera fördelar Förhoppningen är att varmsandningen kan minska sandförbrukningen, förbättra framkomligheten och minska olyckorna bland fotgängare och cyklister. På sikt kan metoden också vara mer ekonomiskt fördelaktig. Försöket fi nansieras av Trafi kverket. www.vti.se