Dagens Transport & Logistik 1
Chep Automotive är världens största företag inom
cirkulära förpackningslösningar. V ägtransporter står för över 10 procent av de globala utsläppen, vilket framhölls vid FN:s Klimatkonferens 2021 där över 30 länder, sex stora fordonstillverkare och andra aktörer förbundit sig att alla nya fordon ska ha nollutsläpp 2040. – En hållbar försörjningskedja handlar inte bara om elektrifiering. Det är en kombination där många olika faktorer ingår, säger Jan Krukau, finansdirektör Chep Automotive Europe & North America. Cheps rapport handlar om vad konsekvenserna av transportelektrifiering innebär samtidigt som man säkerställer en hållbar övergång från oljeberoende till nollutDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2023 släppstransporter. Rapporten lyfter fram sex nyckelscenarier: TREND ETT: Om elektrifiering ses som vägen framåt är nyckelkomponenten i nollutsläppsfordon batteriet. Enligt Internationella Energikommissionen, IEA, måste omkring två miljarder elbilar vara på vägarna till 2050 för att världen ska nå nollutsläpp. Kina ligger för närvarande i epicentrum för produktion av litiumjonbatterier, med fyra av världens tio största batterifabriker. Kinas försprång inom batteritillverkning har till stor del underlättats av landets utvecklade gruvindustri, vilket gör det möjligt att producera cirka 75 procent av det globala utbudet av litiumjonbattericeller 2022. Tillverkning av litiumjonbatterier innebär också överväganden uppströms I försörjningskedjan. Brytning av litium, kobolt och nickel måste ske på miljövänligt och hållbart sätt om nollvisionen ska kunna uppnås. Många länder, så som USA, EU och Kanada, har höga ambitioner för att fasa ut försäljning av nya bensinoch dieseldrivna bilar med hjälp av lagstiftning. Att lagstifta bort fossildrivna fordon kan innebära en omfattande kapitalförstöring av fungerande transportkedjor. á 43