Maskinkontakt 1
>>> Arbeten >>> På nya platser>>> Företagsförvärv
>>> Rejlers projekterar Norges längsta järnvägsbro Peab gör markarbeten på Masthuggskajen i Göteborg Hela området beräknas vara färdigställt omkring 2030. Järnvägsbron över Tangenvika FOTO: IMPLENIA Rejlers Norge har fått i uppdrag att bistå Implenia med el- och automationsprojektering när landets längsta järnvägsbro ska byggas över Tangenvika. Implenia är huvudentreprenör för BaneNor-projektet i Stange kommun. Järnvägsbron blir över en kilometer lång och det har ställts höga krav på miljö och hållbarhet för att säkerställa minsta möjliga påverkan på miljön i och runt Mjøsa. Projektet kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM Infrastructure av Norconsult, som är huvudkonsult. Rejlers Norge ansvarar för att planera el- och automationsanläggningen för brotråget och farleden. Detaljprojekteringen blir modellbaserad. – Vi är mycket glada över att bli valda som rådgivare när landets längsta järnvägsbro ska byggas. Tillsammans med Implenia och Norconsult ska vi säkerställa att detta blir ett lyckat projekt som ger mer klimatvänlig godstrafik och minskar restiden mellan Oslo och Hamar. Jag är stolt över att vi återigen har blivit valda som partner för ett av Implenias projekt, säger vd för Rejlers division Omega Holtan. Omega Holtan, som är en del av Rejlers i Norge, har stor erfarenhet av rådgivning och projektering när infrastrukturprojekt ska byggas eller rustas upp. Dubbelspåret mellan Hamar och Oslo är utformat så att tågen kan köra i upp till 250 km i timmen vilket innebär fler avgångar, kortare restider och ökad kapacitet för godstransporter. Projektet beräknas vara klart 2027. www.rejlers.se SVEAB Anläggning ska renovera två broar i Botkyrka: bro 6-34 och bro 6-36. Uppdraget gäller utbyte av tätskikt, lokala reparationer och impregnering av synliga ytor. Beställare är Botkyrka kommun Följ Maskinkontakt på instagram 34 www.maskinkontakt.se www.sveab.se Exploateringsförvaltningen i Göteborgs Stad har valt Peab som entreprenör för markarbeten på Masthuggskajen. Uppdraget består i att anlägga nya parker, torg och gator samt förbereda för kommande byggnationer på Masthuggskajen. Området som ska byggas ut sträcker sig längs Första Långgatan, Masthamnsgatan och den nya halvön på området mellan Rosenlundskanalen och Stigbergstorget. Peab och Göteborgs Stad har tillsammans tecknat ett kontrakt för en samverkansentreprenad med exploateringsförvaltningen, Göteborgs Stad om den nya stadsdelen Masthuggskajen i Göteborg. Samarbetsavtalet innebär att Peab ges möjlighet att bygga nya parker, torg och gator genom Huvudentreprenad Allmän Plats Masthuggskajen. I början av maj startar de första arbetena på plats med att omvandla Första Långgatan till en grön stadsgata kantad av trädplanteringar och bredare trottoarer och cykelbanor. Masthuggskajens detaljplan antogs och vann laga kraft 2019. Flera aktörer skapar tillsammans det nya området. Stadsdelen ska bli grönare med två nya parker och den nya halvön och ett levande kajstråk längs älven kommer ta göteborgarna närmare vattnet. www.peab.se SVEAB Anläggning renoverar broar i Botkyrka