Tidningen C 1
Tidningen C PARTISTÄMMAN
Tidningen C EU-VALET
Tidningen C TRYGGHET
Tidningen C CUF 100 ÅR
Tidningen C UTBLICK
Tidningen C BUDGET
Tidningen C SKL
skl SKL-gruppen gör skillnad för kommunerna N är
Centerpartiet är med och styr i kommuner över hela landet ställer det höga krav på politikerna att kunna leda och driva politik som levererar svar till de utmaningar som finns i Sverige. Då är Centerpartiets roll i SKL, Sveriges kommuner och landsting, viktig eftersom SKL arbetar för att få politiken att hänga ihop från regering och riksdag till kommun. – Som Centerpartister i SKL sitter vi mitt i allt. Vi har en väldigt god chans att påverka vad som händer i landet. Det är ett fantastiskt roligt att ha den positionen, men det är ett tungt ansvar säger Millis Wernersson, regionpolitiker i Halland och styrelseledamot i SKL. Viktiga frågor för Centerpartiet är kommunerna och vi måste göra politik som löser problemen. Då är det viktigt att vi förmår påverka riksdag och regering för att kunna lösa utmaningarna, säger Millis Wernersson. kommuners självbestämmande, och hur statsbidrag ges. Centerpartiet ser ett behov av att minska de riktade statsbidragen till förmån för generella. Att många kommuner brottas med stora utmaningar, inte minst ekonomiska är också en viktig fråga för den centerpartistiska gruppen i SKL. – Det finns stora utmaningar ute i Tomas Mörtsell, KSO från Storuman och ersättare i SKLs styrelse anser också att SKL måste påverka rikspolitiken aktivt. – SKL är företrädare för Sveriges kommuner. Men organisationen måste bli mer än någon man välvilligt lyssnar till. Regeringen måste ta sig an de råd som kommer från SKL och om läget i landets kommuner. Politiken måste omsättas i handling och betona att finansieringsprincipen måste gälla, säger han. Tillväxtansvaret sätter press på regioner V id årsskiftet omvandlades de sista landstingen till regioner och med det har staten släppt tillväxtansvaret till folkvalda ute i landet. Med ökat självstyre kan regionens politiker själva prioritera vilka områden som behöver satsas på, men risken finns också att skillnaderna mellan stora och små regioner ökar. – Det stora är inte pengarna, utan befogenheten att vi i regionen själva kan göra en prioritering över vad som är viktigt, säger Kristina Jonäng, ord förande i SKL:s beredning för tillväxt och regional utveckling samt regionråd i Västra Götaland. Med eget självbestämmande kan varje region bestämma vad de behöver satsa på. Samtidigt har storleken betydelse. En befolkningsmässigt stor region som Västra Götaland med 49 kommuner är starkare än en mindre region med färre invånare. Det kan ges ett uttryck i hur mycket pengar varje 22 . TIDNINGEN C REGIONERNAS TILLVÄXTANSVAR region har att satsa på olika tillväxtprojekt. – I Västra Götaland lägger vi två miljarder kronor årligen på regional utveckling utifrån de prioriteringar vi kommer överens med kommunerna om. Tidigare när alla län hade landsting som mest ägnade sig åt driftsfrågor i sjukvården styrde staten över näringslivsutvecklingen regionalt, säger Kristina Jonäng. Uppdraget finns reglerat i förordningen om regionalt tillväxtarbete och i en lag om regionalt utvecklingsansvar. I korthet innebär uppdraget att regionerna ska: • arbeta fram och fastställa en strategi för utvecklingen i länet • samordna insatser för att genomföra denna strategi • besluta om hur medel för regionalt tillväxtarbete ska användas • följa upp, utvärdera och redovisa resultaten av tillväxtarbetet till regeringen • utföra uppgifter inom ramen för EU:s strukturfondsprogram • upprätta och fastställa länsplaner för transportinfrastruktur.