Tidningen Kosmetik 1
Teamet bakom nya doftkollektionen N.C.P. Olfactiv
es vid lanseringen på trendiga hotell At Six i Stockholm, då även Kosmetik var på plats. Från vänster entreprenören Jonas Nilsson och fd världsmästare i slalom, skönhetsentreprenören Steve Terry, världskända aktrisen Noomi Rapace, medieentreprenören Ash Pournouri och Yann Vasnier, parfymör på ett av världens ledande parfymhus, Givaudan i Paris. Doftkollektionen N.C.P Olfactives består av sju enkla men sofistikerade parfymer med noter från alla sju sk olfaktiva familjer; citrus, fruity, floral, fougère, chypre, woody och oriental. Dofterna kan bäras var och en för sig, men eftersom alla parfymerna i kollektionen har få ingredienser och klassiska topp- och basnoter kan de även kombineras till unika personliga dofter i harmonisk balans. För olika tillfällen, sinnesstämning, humör och personliga preferenser. En variant kan vara att kombinera två favoriter, en annan att först spraya en tyngre doft på huden följt av en lättare. Även designen av flaskorna och förpackning, som är framtagen i samarbete med den kreativa designbyrån Acne, utmärks av både edge och en klassisk elegans. – Vi ville ha en flaskdesign med ett tydligt grafiskt språk, som gör att konsumenten enkelt kan urskilja vad de olika dofterna står för, fastslog Noomi Rapace. Genom olika intensitet i de grafiska strecken på flaskorna kan man på varje flaska avläsa om det är en lättare eller tyngre doft. N.C.P har även i samband med doftlanseringen tagit fram en begränsad kollektion av doftaccessoaren The Piece, designad av Noomi Rapace, ett exklusivt halsband med hennes favorit- och signaturdoft, 701 Leather &Vetiver. En doft i ampull i guld eller svart. – Idén kom en stressad dag i Paris när jag inte kunde hitta min parfym i väskan. Med min favoritdoft runt halsen riskerar jag nu aldrig att vara utan. Det har varit en intensiv utvecklingsprocess sedan uppstarten för tre år sedan. Men teamet har redan stora planer för framtiden och nästa år lanseras ytterligare sex parfymer samt doftljus med samma dofter som i parfymkollektionen. Siktet är också inställt på försäljning hos ännu fler återförsäljare, ett utökat sortiment samt en internationell expansion. Doftaccessoaren The Piece, designad av Noomi Rapace. Blanda efer smak De nya dofterna är framtagna med tanke på layering. Dofterna kan bäras var och en för sig, men eftersom alla parfymerna i kollektionen har få ingredienser och klassiska topp- och basnoter kan de även kombineras till unika personliga dofter i harmonisk balans. Dofterna kommer att säljas i både större och mindre flaskor samt med sju i box, Seven Facets, på NK, utvalda Kicksbutiker och Kicks.se i Sverige och Norge samt på www.ncpolfactives.se Kosmetik 5-2017 27