Husvagnsliv nr 1 2023 1
NOGA TESTAT OCH MAXIMAL SÄKERHET PÅ VÄGEN! På KAB
E genomför vi utförliga tester in i minsta detalj och funktion. Bland annat har vi en klimatkammare där fordonen testas för att klara temperaturskillnader på hela 90 grader. Med helt ny teknik kontrolleras att husvagnen är absolut tät. Tester görs också på uthållighet, hållbarhet, luftflöden, elsystem och mycket mer. Vi godkänner inget annat än uppnådda krav på alla punkter. KABEs fordon är utrustade med flera aktiva säkerhetssystem som skapar extra trygghet på vägen. Om olyckan ändå är framme finns också passiva säkerhetssystem som skyddar dig vid en krock. Säkerhetstanken genomsyrar hela KABEs utbud och omfattar såväl husvagnar som husbilar. Här presenteras några av de detaljer som bidrar till att göra din körning maximalt säker och bekväm, även vid tuffa vägförhållanden som halka och snö. • Friktionskoppling är sedan länge standard i alla KABE-vagnar, liksom 8-lagersdäck som gör att husvagnen klarar påfrestningar lite bättre. • Alla modeller är utrustade med KABEs egenutvecklade KABE Safety Driving System, som bland annat innebär ett extra vridstyvt chassi med längre dragbalkar och en krängningshämmande axel. • I Royal och Imperial ingår ett elektroniskt styrt antisladdsystem. Om vagnen börjar kränga känner systemet av det på några tusendelar av en sekund och stabiliserar ekipaget med en omedelbar inbromsning. I klimatkammaren utförs noggranna tester på husbilarna. Husbilarna testas i temperaturer från -35 upp till +55 grader. Med hjälp av värmekameror ser vi till att konstruktionen når precis den kvalitet vi eftersträvar. Helt ny teknik används för att kontrollera att husbilarna är absolut täta. Vågar för att balansera och optimera viktfördelning mellan axlar. Mätinstrument för drag. Tryck används för att testa hållfastheten hos produkterna. Med rökbeläggning kontrolleras luftflödena. Att ventilationen är korrekt är en livsviktig funktion som noggrant kontrolleras. Gasolsystemet trycktestas. Elsystemen och andra viktiga funktioner kontrolleras innan husbilarna får lämna fabriken. Hållbarhetstest simuleras i en skakbänk motsvarande 10 000 mil normal körning. I regnkammaren sprutas husbilarna under högt tryck. Uthållighetstester görs på de olika delarna av karossen. Den senaste tekniken används vid tillverkningen. KABE NR 1 2023 27