Tidningen C ANNIES JULTAL Vi går in i ett valår ti
llsammans
Tidningen C VI BESÖKER CENTERRÖRELSEN I VÄSTSVERIG
E
Tidningen C HJÄRTEFRÅGA Sveriges gles- och landsby
gd
Tidningen C IDA KARLSSON, VALSAMORDNARE
Tidningen C VALET 2022 Så når vi fler väljare
Tidningen C SAVE THE DATE Distriktstämmor och årsm
öten 2022
MEDLEM VÄRMLAND Popup-koncept lockar nya medlemma
r På många håll i landet har Centerpartiet fått ett stort antal nya medlemmar. Det är tydligt att fler vill vara en del av Sveriges liberala och gröna kraft. Tidningen C har besökt Värmlandscentern där man använt sig av popuplokaler för att nå ut till fler potentiella centermedlemmar. Ett koncept som blivit en framgång, berättar distriktsledaren Marie Persson. I Värmland satsar distriktet på ett nytt koncept för att värva medlemmar – genom så kallade popuplokaler. Målet är att fånga in nya medlemmar och samtidigt öka partiets synlighet i kretsarna. – Centerpartiet ska bli det Marie Persson, distriktsledare. synligaste partiet i Värmland, förklarar Marie Persson, distriktsledare. Idén med popuplokaler kläckte Värmlands distriktet redan innan pandemin bröt ut. Och i oktober kunde man äntligen sjösätta projektet. Värmland består av 16 kommuner varav flera är relativt små. För små kretsar kan det vara svårt att hitta folk som vill bli medlemmar och engagera sig, därför gör distriktet en insats för att stötta upp. 20 – Förhoppningen är att vi ska hinna besöka alla 16 kommuner med popuplokalerna innan valet. Så fungerar konceptet Distriktet hyr en lokal i varje kommun dit besökare kan komma för att prata och få sig en kopp kaffe. Lokalen hyrs i åtta dagar, allt för att maxa synligheten. – Det handlar om att bjuda in. Någon kanske går förbi lokalerna och ser oss trefyra gånger innan man faktiskt vågar gå in till oss, säger Marie Persson. Att lokalen placeras centralt är A och O för att skapa ett lyckat skyltfönster mot potentiella väljare och medlemmar. I samband med konceptet gör Centerpartiets förtroendevalda också lokala företagsbesök och anordnar företagsluncher. Marie Persson förklarar att kretsen själva måste vara med och hitta lokaler eftersom de sitter inne på lokalkännedomen. Av samma anledning är det de som bokar in företagsbesöken, medan Marie Persson själv bemannar lokalen tillsammans med kollegorna Badie Almualen och Jens Östergren. – Projektet har alltså flera mål. Vi vill såklart synas, få fler medlemmar och ökat engagemang. Men sedan handlar det också om att hitta inspiration och inspel till ny politik. Hur har responsen varit? – Vi har blivit lite av en snackis, många tycker det är kul att vi syns! Vi har också fått flera nya medlemmar. Nu ska vi ta med oss detta in i val rörelsen, som ska bygga på att vi är ute och träffar folk. Distriktet jobbar också hårt med att marknadsföra projektet i lokalpressen, i digitala annonser och på Facebook. – Ska man göra en insats ska man göra det på flera platser för att maxa synligheten, säger Marie Persson. « Tidningen C • Centerpartiet
Tidningen C JÄMSTÄLLDHET Tre röster om den fortsat
ta kampen för jämställdhet
Tidningen C PETER HELANDER OM SVENSK SKOGSPOLITIK