Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48 Pablo Picassos monumental sku
lptur på 15 m står strate giskt vid inloppet till Kristinehamn. Den enda skulpturen i sitt slag i världen. Bara en av vingarna på skulpturen väger åtta ton! Plötsligt störs jag av ett bröl. Tittar mig oroligt omkring - men ingen brunstig och ilsken älgtjur syns till. Mina spelcicero ner banchefen Börje Gustavs son och kassören Christer Ek lund förklarar: - Brölet du hörde kommer från inlandsbanan. Den riktiga in landsbanan börjar här i Kristi nehamn och slutar i Gällivare. Denna inlandsbana, som ver kar ha överlevt nedläggnings hotet i ännu några år, passerar tre av banans hål. Och det var här på femte hålets green som brölet hördes. Nu kommer det inte så många tåg eller räls bussar här varje dag, så sanno likheten att få se vagnar på räl sen är relativt liten. BÅTTÄTAST Det satt hårt åt innan det blev en golfbana i Kristinehamn. Min högst personliga tolkning efter att ha besökt staden ett par da gar är att det beror på Vänern! Ty ute längs med Vålösundet finns det fritidsbåtar i legio. Kris tinehamn är faktiskt den båt tätaste kommunen i landet. Och inte undra på det, förresten. För vem vill inte åka båt en vacker sommardag ut i skärgården med dess över 1.000 öar? Spela golf? Nej, det är båtväder idag! -Vi var dock ett litet gäng en tusiaster som spelade golf. Flera år innan klubben bildades spelade vi något som kalla des för "Kristine hamns-Mäster skapet" på när liggande banor, berättar ordföran den sedan tio år tillbaka, Sven- Erik Jonsson. I en notis från september 1971 i lokaltidningen Kristinehamns- Posten kan man läsa att nämnda mästerskap spe lats i Örebro med Hans Åhgren som segrare. Och det var också den mycket golfintres- serade Hans Åh gren som tog ini tiativet till att för söka bilda en golf klubb i kommu nen. Om man påstår att golfen för senades till Kristinehamn på grund av närheten till vatten och båtintresset kan man i stället säga att det var tack vare bilen som det blev golf i staden! BILLOKAL En kväll samlades nämligen en liten tapper skara golfmänniskor i Värmlands Bilförsäljnings lo kaler i Kristinehamn. Året skrevs 1974 och under kvällen bildades Kristinehamns GK. Sty relsen fick följande utseende; Jan Carl Danielsson, Thorsten Mag nusson, Hans Åhgren och Sven- Erik Jonsson. Medlemsavgiften bestämdes till 10 kr och redan innan det första riktiga årsmötet hade 101 personer betalat! -Det var tack vare Hans Åh gren och Jan Carl Danielsson som det blev en golfklubb här i Kristinehamn, menar Sven-Erik Jonsson. - Jan Carl var egentligen den störste eldsjälen av oss alla. Han hade nyligen flyttat hit från ett arbete på Djursholms GK och det var han som stod för golfkun nandet bland oss. Det var därför helt i sin ordning att Jan Carl Danielsson blev klubbens förste ordförande, fortsätter Sven-Erik. PRINSEN INVIGDE I maj 1975 togs den första fairwayn i bruk. Det var nuva rande hål 4 som till att börja med användes som driving-range. De första tre provisoriska hålen be stod av ett par 4 och två par 3- hål. Klubben hade t o m en trä ningslokal inomhus vintertid! - Jag minns att vi köpte den första greenklipparen på våren. Den kostade 10.500 kr, berättar Sven-Erik. I mars 1976 upplät kommunen mark för de första riktiga golf hålen och banarkitekten Nils Sköld fick i uppdrag att rita 9 hål. Banbygget gick bra. En poäng är att de medlemmar som var med och arbetade med banbygget på förmiddagen fick två poäng extra i bonus till eftermiddagens poängbogey! -De var de enda poäng man fick den dagen, säger intenden ten Lennart Andersson och skrattar åt minnet. På hösten 1977 kunde Jan Carl Danielsson i alla fall slå ut den förgyllda invigningsbollen på de första nio hålen. Året därpå, 1978, kom klub bens första matrikel ut och hela niohålsbanan var fullt spelbar. Den 10 juni står det i eldskrift i klubbens historia. Då förrättades den officiella invigningen av Prins Bertil. För övrigt den för sta niohålsbanan som Prinsen invigt. Hur bar ni er åt för att få hit "golfprinsen"? -Vi tjatade och tjatade på Jan Carl att kontakta Prins Bertil. De hade varit klasskamrater på Lundsbergs skola. Till slut gjorde Jan Carl det och Prinsen tackade omedelbart ja. Det var ett stort ögonblick för oss, minns Sven- Erik Jonsson. POSITIVT AV KOMMUNEN 1983 fick klubben erbjudande av Bäckhammars Pappersbruk om att köpa baracker. Det var en utmärkt affär för klubben som på så sätt fick ett klubbhus för endast 70.000 kr. -Ekonomin var ansträngd då, berättar Sven-Erik Jonsson. -Medlemsrekryteringen hade inte gått så bra som vi hoppats. Vi hade inte mer än kanske 400 medlemmar. I detta läge gick kommunen in med ett borgenslån på 300.000 kr. Vi klarade krisen. Ett par år senare hade ekono min stabiliserats så mycket att det fanns allvarliga planer på en utbyggnad med nio hål. Till det behövdes pengar. - Vi fick återigen kommunen att ställa upp med ett amor terings-och räntefritt lån. Denna gång på 900.000 kr. Dessutom lyckades vi också övertala före tagen i kommunen att "satsa på Kristinehamn" och de sköt till 300.000 kr. 1988 satte banbygget igång. Tyvärr var sommaren -89 så torr och varm att flera fairways måste sås om. LADAN BRANN Där dagens parkeringsplats ligger fanns det fram till nyårs- afton 1989 en stor lada. Denna skulle användas som shop, vagn bod och maskinhall. Men ödet ville annorlunda; på nyårsafton brann ladan ned. Vi tyckte det var hemskt. I alla fall första timmen. Andra timmen var vi desto glade re. Vi fick en fin parkeringplats istäl let för det gamla rucklet, berät tar Sven-Erik. Det allmänna samtalsämnet i 18 SVENSK GOLF 10/1992 SVENSK GOLF BESÖKER
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100