Maskinkontakt 1
MK 11/20 Grus, Demolering, Återvinning UTRUSTNING
n utanför räcket sparar på motorvägen högtryckstvättning av skyltar, stolpuppdragare, stolphammare, hydraul såg för räckesreparationer eller behållare för att samla upp biomassa. På det viset får man en åretruntmaskin. Det som tidigare varit ett bekymmer – sly och gräs – kan bli en inkomstkälla. Även om MTW är konstruerad och byggs i Sverige och målgruppen i första skedet är svenska entreprenörer är tanken att ta sig vidare ut på världsmarknaden med tiden. Då väntar också nya användningsområden. – Med en ambulanskassett på fl aket och en röjklo i kranarmen blir den ett terränggående räddningsfordon att använda exempelvis vid tågolyckor och fl ygplanskrascher. Eftersom marktrycket är så lågt skulle en MTW också vara ett utmärkt räddnings- och röjningsfordon i jordbävningsområden, säger Wiktor Andersson. Multimaskin med potential Fordonet kan mer än att klippa gräs och röja sly. Förutom klippare kan man montera på applikationer för snöröjning, högtryckstvättning av skyltar, stolpuppdragare, stolphammare, hydraul såg för räckesreparationer eller behållare för att samla upp biomassa. På det viset får man en åretruntmaskin. Det som tidigare varit ett bekymmer – sly och gräs – kan bli en inkomstkälla. har terränggående egenskaper och lätt kliver över de r att revolutionera branschen. Viktigt patent för samhällsekonomin Cylindern testades. Efter en miljon belastningsväxlingar kunde man börja söka patent. I dag är cylindern patenterad i Sverige, EU och USA. – I Kina behöver vi inget patent. Där bygger de sina motorvägar på höjden, konstaterar Wiktor Andersson. Han är VD för bolaget med nästan samma namn som maskinen, EMTW AB, som föddes när forskningspengarna tagit slut och projektet lagts i malpåse. Företagsnamnet är en förkortning som står för Environmental Multi Terrain Wheeler men själva maskinen kallas bara MTW. – Vi visste ju att det fanns en marknad och en efterfrågan. Trafi ksäkerheten och samhällsekonomin krävde en sådan här maskin. Miljön krävde den. Och utförarna krävde den eftersom de traditionella ekipagen ger en svag lönsamhet vid arbeten i området runt vägar och järnvägar, säger Wiktor Andersson. Multimaskin med potential Fordonet kan mer än att klippa gräs och röja sly. Förutom klippare kan man montera på applikationer för snöröjning, Även om MTW är konstruerad och byggs i Sverige och målgruppen i första skedet är svenska entreprenörer är tanken att ta sig vidare ut på världsmarknaden med tiden. Då väntar också nya användningsområden. - Med en ambulanskassett på fl aket och en röjklo i kranarmen blir den ett terränggående räddningsfordon att använda exempelvis vid tågolyckor och fl ygplanskrascher. Eftersom marktrycket är så lågt skulle en MTW också vara ett utmärkt räddnings- och röjningsfordon i jordbävningsområden, säger Wiktor Andersson. Med hydraulcylindrarnas inbyggda domkraftsfunktion går det snabbt att byta till järnhjul och då får man istället ett fordon som kan transportera ut slang och vattentankar under en skogsbrand. Även om Wiktor, Arne och Oscar har lite svårt att ta det sakta i backarna – både bokstavligen och bildligen – med sin MTW är det nu fullt fokus på den första uppgiften: Att lösa ett gammalt problem med ny teknik för att få säkrare vägar, lönsamhet för entreprenörerna och mer väg och järnväg för skattebetalarnas pengar. www.emtw.se Jörgen Bergman, Produktionschef, Henrik Robertsson och Fredrik Sandin, Resultatenhetschef www.maskinkontakt.se 17 www.maskinkontakt.se 35