VERKO 1
LYFT - MATERIALHANTERING - AUTOMATION - ROBOTTEKN
IK SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING KONSTRUKTION - MASKINBYGGNAD KONSTRUKTION - MASKINBYGGNAD Autopilot CDI120: Toyotas senaste AGV är en automatiserad ryggbärande palltransportör VO 2-22 VO 9-22 VO 9/18 VO 2-22 Toyotas AGV - Autopilot CDI120 - specialbyggd automatiserad palltransportör • CDI120 är den första specialbyggda automatiserade palltransportören från Toyota Material Handling • Den kompletterar företagets befintliga Autopilotflotta och styrs av samma ledningssystem, T-ONE, vilket möjliggör en helt integrerad lagerlösning Toyota Material Handling Europe har presenterat sin senaste teknik inom lagerautomation: CDI120, en ryggbärande AGV som är specifikt konstruerad som palltransportör. CDI120 är en kompakt och intuitiv lösning för horisontella transportflöden, som tillför en ny dimension till materialhanteringen och passar sömlöst in i Toyota Material Handlings övriga Autopilot-flotta där den kompletterar företagets dragtruckar, låglyftare, staplare, motviktstruckar och skjutstativtruckar för att bilda ett omfattande utbud som kan uppfylla nästan samtliga kunders behov. Kompakt och kostnadseffektiv CDI120 har från grunden konstruerats för automation, i stället för att endast vara en modifiering av ett konventionellt manuellt fordon. Detta har möjliggjort en total omprövning av många aspekter i produktutvecklingen, från design till navigering och säkerhetsfunktioner, för att användarna ska kunna få ut mesta möjliga av AGV-tekniken. Det första som många användare kommer att märka är att CDI120 saknar gafflar. I stället lastar den en pall genom att köra under den och lyfta den underifrån, med hjälp av en inkörningsstation för att säkerställa exakt och effektiv lastning av pallar på upp till 1200 kg varje gång. 46 www.verko.se CDI120:s mycket kompakta design – med inbyggd skanner och sensorer i chassit, i kombination med att den är differentialdriven – möjliggör effektiv lastning med en inkörningsstation, snäva svängar och snabb drift även i områden med lågt i tak och begränsat utrymme. När CDI120 är i rörelse kan den ”se” föremål på upp till 30 meters avstånd. Odometri och funktionsbaserad lokalisering används för att navigera exakt genom lagerutrymmet. Lokaliseringsalgoritmen är tillräckligt sofistikerad för att kunna tolka ytterligare objekt som läggs till dynamiskt i miljön. Samtidigt garanterar Toyotas standardsäkerhetsfunktioner en säker transport, inklusive säkerhetsfält både i körriktningen och i sidan, blå LED-varningslampa och nödstopp. Viktor Brandon Leek, interimschef Logistics Solutions på Toyota Material Handling Sweden säger: ”På den svenska marknaden ser vi framför allt att den här typen av lösning har efterfrågats inom tillverkningsindustrin, där det ofta är trångt i närheten av bearbetning/ montering och det finns önskemål om gaffelfria transporter. Vi ser fram emot att kunna komma ut och presentera CDI120 till våra kunder i Sverige under hösten och att ha ytterligare en komponent med oss för att öka våra kunders lönsamhet, effektivitet och stabilitet genom automatisering av materialhanteringen.” www.toyota-industries.eu