Akustik Special - Aktuella Byggen 1
OPTIMAL AKUSTIK FÖR KUNGLIGA OPERANS TILLFÄLLIGA
SCEN Gasometer, landets största gästspelscen för musikaler av Broadway-typ, blir tillfällig scen för Kungliga Operan när Operahuset renoveras mellan 2027–2032. Av: Amanda Hardwick | Foto/montage: Markus Gårder Gasometer är namnet på de scenkonstlokaler som nu byggs för fullt inuti den stora tegelgasklockan Gasklocka 2 i Norra Djurgårdsstaden. Byggnaden, som drivs av Cirkus Venues och ägs av Stockholms stad, är ursprungligen ritad av Ferdinand Boberg, färdigställdes 1899 och var i drift fram till 2011. 2019 vann Norconsult i konkurrens med internationella experter uppdraget att projektera akustik och AV-teknik på uppdrag av Exploateringskontoret i Stockholm stad. 1700 SITTPLATSER Huvudscenen Gasometer har över 1 700 platser för sittande publik. Norconsult har projekterat rumsakustik, byggnadsakustik, kabelnät och annan infrastruktur för scen belysning, produktionsljud och bild. Uppdraget omfattar även inspicientsystem, alltså styrsystem för salongsbelysning, utrop och inringning, samt intern tv-system för loger och backstageutrymmen. Arbetet har skett i nära samarbete med arkitekter från Tengbom, scenmekanikkonsulter från NovoScen och elkonsulter från Bengt Dahlgren. – När man ska rita en scenkonstlokal behöver man ta in den makroskopiska utformningen av byggnaden med allt från inlastning, loger och teknik rum till bullerfrågor. I själva salen handlar det om geometrier, till exempel ljud- och ljusvinklar. Vi fungerar som spindeln i nätet och kan biträda arkitekter med vårt perspektiv, exempelvis hur publikbalkongernas antal och utformning på verkar ljudbilden, säger Jan-Inge Gustafsson, senior akustikkonsult på Norconsult Sverige. 6 AKTUELLA BYGGEN – AKUSTIK | 2024 Under ett tidigt skede av projekteringen, som avslutades med leverans av bygghandlingar juli 2023, fanns ingen specifik hyresgäst som kravställare. I dessa lägen är det konsultens roll att försöka framtidssäkra lokalen inför eventuella behov. – I det här fallet förbereddes lokalen på vårt initiativ för ett elektroniskt efterklangsystem som med hjälp av en knapptryckning kan ställa om akustiken till att efterlikna ett operahus. Vid dimensioneringen av rumsakustik, installationsutrymmen, kraft och värmelaster har hänsyn tagits till enkelt eftermontage av tiotals takmikrofoner, hundratals högtalare på väggar och i tak samt stora apparatstativ med förstärkare och ljudprocessorer, säger Fredrik Henn, specialistkonsult AV- och scenteknik på Norconsult Sverige och uppdragsledare för akustik och AV-teknik i Gasometer. ÄVEN KABELNÄT OCH INSPICIENTSYSTEM LEVER UPP TILL OPERANS KRAV. HUR KUNDE MAN PRICKA SÅ RÄTT? – Det fanns en tanke hos både beställare och projekteringsgrupp om att Kungliga Operan kunde vara en möjlig brukare. Men det var inget vi visste säkert. Som konsult har man ett ansvar att inte rita in saker som inte finns med i beställningen, samtidig som man inte vill bygga bort möjligheten. Det är en balansgång som lyckades bra denna gång. Nu ser vi fram emot premiären år 2027! säger Fredrik Henn. ■ Operan Gasometer.