Maskinkontakt 1
Entreprenad MK 9/20 Typexempel på en skogsbilväg
som blivit sönderkörd vid ett vindkraftsbygge. Förstärkning av befi ntliga skogsbilvägar ensar T iiAx för förs Överbyggnad som placeras på Tensar geonät Tensar Tr Ax för f rstärkning avkning a be ntliga skogsbilvägar och n skogsbil äv gar och nyanläggning ayanläggning a väg r befi ntlig v väga Genom att förstärka ca 70 km befi ntliga skogsbilvägar och bygga nya vägar och arbetsplattformar med Tensar TriAx geonät kan byggherren genomföra alla tunga transporter för byggandet av vindkraftspark. Skogsbilvägar byggs oftast med befi ntliga jordar i väglinjen. I området vid Jädraås innebär detta oftast siltiga moräner. Vid torr väderlek är dessa gynnsamma att trafi kera. Vid stora regnmängder däremot och speciellt vid tjällossningen på våren, är vägarna helt ofarbara för tung trafi k, vissa perioder även för personbilar. Byggherren, Arise Windpower AB, insåg att man var tvungna att förstärka hela vägnätet för att klara de höga axeltryck som byggandet av vindkraftstornen innebär. 26 www.maskinkontakt.se Tillsammans med WSP i Gävle presenterades en överbyggnadskonstruktion med bergkross kombinerat med ett triaxialt geonät från Tensar. Befi ntliga vägar avjämnades före läggning av TriAx geonät. På vissa sträckor var vattenhalten så hög i vägbanan att man fi ck lägga en geotextil under geonätet som separation. Resultat: • 70 km skogsvägar stabiliserade snabbt och ekonomiskt • 20 km nya vägar samt plattformar byggdes • Minskad byggtid och kostnader www.tensar.se